torsdag 25 januari 2018

Det sjunde rummet

Det sjunde rummet är skriven av Erika Svernström och utgiven av Idus förlag. Boken hittas på Adlibris och Bokus

När Alvin och hans familj åker för att hälsa på sin mormor och morfar förändras deras tillvaro mycket. Mormor har fått en stroke och kan inte prata längre, hunden dör och plötsligt ligger morfar på sjukhuset. Alvin och hans syskon förstår att det är något som inte stämmer. De upptäcker ett signalsystem i köket och där det ständigt ringer från det sjunde rummet, ett rum som inte finns. Fler och fler oförklarliga saker händer, någon gör inbrott, skriver på speglar och Alvin vaknar exakt samma tid varje natt. 

När jag läste om den här boken tyckte jag att handlingen verkade jättespännande, speciellt när den är baserad på verkliga händelser som författaren varit med om. Och den var verkligen otroligt spännande! Jag har läst många övernaturliga böcker för mellanåldern, men jag måste ändå säga att den här var en av de mest spännande och fängslande! Hela handlingen var så bra uppbyggd och det fanns många små och viktiga detaljer till det som hände. Jag gillar också att det var mycket vardagligt och verklighetstroget med, det gjorde att jag fick känslan av att det här faktisk hade kunnat hänt på riktigt. Boken handlade mycket om sorg och när svåra saker händer i livet samtidigt som spännaning och övernaturlighet vävdes in på ett bra sätt. Det bästa med Det sjunde rummet var nog att det var en så bra mix. Vardag, spänning och övernaturligheter blandade på ett fenomenalt sätt. Det var en övernaturlig berättelse i verklig miljö, med autentiska händelser och otrolig spänning. 

Att bara läsa och läsa för att det är så spännande är något jag hoppas att alla ska få uppleva. Den här boken var en sådan bok som man inte kan släppa förrän man vet hur det går. Jag tror att många, inte minst barn mellan 9-13 år skulle uppskatta den här boken mycket. Det är precis en sådan bok som jag själv skulle ha älskat i den åldern och även gör nu! Det sjunde rummet är den perfekta boken att sätta i händerna på ett barn i din närhet!

Jag ger Det sjunde rummet av Erika Svernström 4 av 5 ugglor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar