torsdag 1 februari 2018

Läst i januari

Årets första månad är slut och jag har läst en hel del. Januari har varit en månad full av vardag, men det har också varit en nystart för mig. Jag har börjat göra nya saker, istället för att dansa tränar jag numera på Friskis och Svettis och det är jätteroligt tycker jag. Jag har också börjat sjunga i kör, vilket är kul! Det är kul att testa på lite nya saker och inte göra det man alltid har gjort. Såklart har jag läst en hel del under månaden också och i dagens inlägg tänkte jag summera månadens läsning. 

Den första boken jag läste 2018 var Sjörök av Camilla och Viveca Sten. Det är del två i serien om havsfolket som jag länge velat läsa. Jag tyckte att den var väldigt bra och spännande att läsa. Böckerna om Tuva och havsfolket rekommenderas till de som gillar att läsa om nordisk mytologi. 

Jag läste också Vantarna: En julsaga av Ylva Karlsson och Katarina Strömgård. Det är en fin bok om en flicka som är en bortbyting från havsfolket precis som Tuva i Sjörök. En fin saga med vackra illustrationer. 

Halsen rapar, hjärtat slår: rim för 0-100 år! av Emma och Lisen Adbåge har jag länge velat läsa och det gjorde jag äntligen i januari. Det är en jättefin och rolig bok med rim om allt möjligt som verkligen kan läsas av alla. Jag älskar hur det leks med orden och jag tror att många både barn och vuxna kan ha behållning av den!

På skolan har vi en bokcirkel och till månadens träff skulle vi läsa En bön för de stulna av Jennifer Clement. Innan jag började läsa den var jag inte så pepp på den men boken överträffade verkligen mina förväntningar. I boken får man följa Ladydi som bor i Mexiko och precis som många andra tjejer har hon alltid gjorts ful och gömts för att inte bli stulen. Jag tyckte berättelsen var väldigt gripande och fint skriven. 

Jag läste också Vilse i rymden och andra berättelser av Ingrid Jönsson som är en novellsamling för barn. Den boken är fylld med vardagsnära berättelser som man kunde känna igen sig mycket i. En jättebra och fin bok som alla barn borde läsa!

Två övernaturliga böcker för mellanåldern som jag läste under månaden var Det sjunde rummet av Erika Svernström och Spökflickans hemlighet av Ann Olerot. Båda var oerhört spännande och lite rysliga. 

Övergångarna av Andreas Kundler och Lisa Linder har legat och väntat på att få bli läst länge och nu tog jag äntligen tag i den. Jag hade inte så höga förväntningar på boken, men jag tyckte att den var riktigt spännande och bra! Man skulle kunna säga att det är lite urban fantasy där huvudpersonen har att göra med ett land som man kommer till när man dör.

När jag var sjuk läste jag Till alla killar jag har gillat av Jenny Han. Det var en jättemysig bok som jag slukade när jag var sjuk. Lite långsam i början, men väldigt mysig! Såklart kommer jag att recensera den snart! 

Jag läste även
Nödrop från inre rymden av Camilla Linde när jag var sjuk. Det är andra boken om Snack Parrow. En spännande rymdhistoria som gick snabbt att läsa!

Till sist läste jag Den här veckan är min av Ingrid Olsson som gick jättefort att läsa. Läsningen bara flöt fram och det kändes nästan inte som att jag hann knyta ann till karaktärerna och handlingen. Den handlade om en tjej som är hemma själv en vecka och gör precis det hon vill. 

Jag har också lyssnat på tre böcker som ljudbok. Den första är Omgiven av idioter av Thomas Erikson som handlar om olika personlighetstyper och hur man bemöter olika typer av människor. Väldigt intressant tycker jag. När man har lyssnat på boken är det intressant att tänka vilka personer som är gula, röda, blå eller gröna och fundera på vilken färg man är! Jag lyssnade också på Frågor jag har fått om Förintelsen av Hédi Fried som även den var intressant. Det är så hemskt att Förintelsen kunde ske och genom den här boken lärde jag mig väldigt mycket om det som hände. Bara du. För alltid! av Emma Fäldt har jag fått som recensionsexemplar och när jag skulle hitta någon ny bok att lyssna på på Biblio fanns den där, så jag valde att lyssna på den. En väldigt mysig bok som jag snart kommer att recensera. 

I februari ska jag fortsätta läsa böckerna i min läshög. Till bokcirkeln ska vi läsa Jag, En av David Levithan och annars är jag sugen på att läsa Tre saker jag inte vet om dig av Julie Buxbaum, För evigt av Anna Todd och femte Harry Potter-boken, men vi får se vad det blir! På Selmastories har jag och några andra bokbloggare tipsat om vårens böcker som vi ser fram emot. Kolla gärna in det. Här är en länk!

Lite snö fick vi i januari i alla fall!

1 kommentar:

  1. Oj, vad många böcker du hunnit med! Har funderat på att läsa En bön för de stulna, men inte varit helt pepp. Blev dock mer sugen efter att du gillat den. Till alla killar jag har gillat får jag nog också ta tag i snart, finns det någon som inte gillat den? :)

    SvaraRadera