tisdag 6 februari 2018

Övergångarna

Övergångarna är skriven av Andreas Kundler och Lisa Linder och utgiven av Rabén & Sjögren. Boken hittas på Adlibirs eller Bokus

När Antons morfar dör i en bilolycka dras han in i något han inte trodde var möjligt. En mystisk man hävdar sig vara morfars kompis på begravningen, men är det verkligen sant? Anton får ett mystiskt brev där det är någon som vill träffa honom och berätta något. han dras in i ett hemligt uppdrag som innefattar vålnader och en helt annan värld. 

Övergångarna är en bok som länge legat i min läshög. Jag har inte varit så sugen på att läsa den, men när jag väl gjorde det överträffades mina förväntningar. Det är en urban fantasy-bok som är väldigt spännande och jag tyckte att den hade en bra blandning av vardagliga händelser och fantasyinslag. Samtidigt som de har kontakt med en annan värld handlar det också om sorg, kärlek och vänskap. Det är nog det som gör att den bli så bra - att man kan känna igen sig i berättelsen samtidigt som den är spännande och övernaturlig. 

Den andra världen som de har kontakt med i boken är landet Verdisia dit man kommer när man är död. Jag tyckte det var intressant att läsa om det sättet att se på döden. Dock hoppas jag inte att man kommer till Verdisia när man dör, för det verkar inte så roligt. Boken är otroligt spännande på varenda sida och det gör att man hela tiden vill fortsätta läsa. Det är en kamp mot klockan och man vet inte vem som är vän och vem som är fiende. 

Jag tyckte om Övergångarna och det tror jag många andra också skulle göra. Det är ett perfekt boktips till alla från 9 år som vill läsa något spännande. Jag ser fram emot att läsa de kommande delarna i trilogin. 

Av mig får Övergångarna av Andreas Kundler och Lisa Linder 4 av 5 ugglor!

1 kommentar:

  1. Jag tyckte också att den var bättre än jag först trodde att den skulle vara. Kul med böcker som överraskar!

    SvaraRadera