fredag 16 februari 2018

Get to know me book tag

För några veckor sedan låg jag hemma sjuk några dagar och då slötittade jag en del på YouTube. Då kom jag in på en svensk booktubekanal som hette Staffansdotter som jag tyckte mycket om! Jag kollade på många av hennes videor och en av de första hon gjorde var en tag som hette Get to know me book tag där hon svarade på massor av frågor som handlade om henne och böcker. Jag tänkte att det kan vara roligt för er att få lära känna mig lite bättre och tänkte därför göra den här tagen fast i skriftlig form. Frågorna jag kommer svara på är alltså tagna från Staffansdotter på YouTube och tagen heter Get to know me book tag. 

Har du något speciellt ställe som du läser på?
Jag skulle säga att jag oftast läser i sängen, både när jag ska gå och lägga mig men också när jag inte ska det. Men jag läser även i soffan, i skolan och på andra platser. 

Bokmärke eller pappersbit?
Jag tar det som finns tillhands, ibland blir det ett kvitto och ibland ett bokmärke. Men jag viker aldrig hundöron. 

Kan du avbryta din läsning vart som helst?
Helst gör jag inte det, men om jag måste så avbryter jag där jag är. Om jag läser medan jag väntar på något eller att någon börjar prata med mig avbryter jag läsningen var som helst, men läser jag själv och inte har någon tid att passa slutar jag där ett kapitel eller likdanande tar slut. 

Äter eller dricker du något när du läser?
Ibland, det är jättemysigt att dricka te och äta något gott när man läser men jag har märkt att jag inte blir så fokuserad på läsningen när jag äter och dricker samtidigt. Antingen blir det att jag fokuserar på ätandet och börjar läsa när jag ätit klart eller så fokuserar jag på läsande och glömmer bort teet så att det blir kallt. När jag vill klämma in lite läsning när jag äter mat brukar det inte heller bli så mycket läst. 

Kan du lyssna på musik eller titta på tv när du läser?
Musik lyssnar jag aldrig på när jag läser, men ibland läser jag medan min familj tittar på tv eller i reklampauserna. Dock blir det inte så bra fokus på läsningen då. 

En bok i taget eller flera åt gången?
Ibland läser jag fler böcker åt gången, men oftast blir det en i taget. Om jag läser fler böcker samtidigt kan det vara att det är två väldigt olika böcker. Till exempel en bok på engelska och en på svenska, en skönlitterär och en fackbok eller en fysisk bok och en e-bok eller ljudbok. 

Bara läsa hemma eller läsa överallt?
Jag läser mest hemma men har börjat blivit bättre på att ta med mig en bok till skolan och läsa när vi har långa raster. Andra ställen brukar jag inte läsa på. 

Läsa tyst eller läsa högt?
Jag läser nästan alltid tyst för mig själv, men det är jättemysigt att läsa högt för någon annan eller bli läst för! Det tycker jag man ska fortsätta med även när mansom barn blir stor och kan läsa själv!

Läser du i förväg och hoppar över sidor?
Nej, det gör jag inte. 

Knäcka bokryggen eller inte?
Det spelar inte så stor roll för mig. Bara man inte förstör boken helt och hållet. 

Skriver du?
Absolut! Jag bloggar om böcker här, skriver i tidningen Hemmaliv, skriver dagbok, dikter, skolarbeten och lite skönlitterärt när jag får tid för det. Jag tycker att det är jätteroligt att skriva och skulle gärna lägga mer tid på det!

Vad läser du just nu?
Till engelskan i skolan läser jag The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky. Sedan läser jag också Damaskus Sölvesborg av Per Nilsson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar