söndag 11 februari 2018

Till alla killar jag har gillat

Till alla killar jag har gillat är första delen i en trilogi skriven av Jenny Han. Boken är utgiven på svenska av Lavender Lit och hittas på Adlibris och Bokus

Sextonåriga Lara Jean har en ask med kärleksbrev som hon har skrivit till alla killar hon gillat. En dag är de försvunna. Någon har postat dem. Nu får alla killar reda på vad hon har känt för dem. En av killarna är Lara Jeans storasysters pojkvän som också bor granne med dem. När han får veta hur hon känner för honom låtsats Lara Jean att hon dejtar en annan kille. Peter är en annan kille Lara Jean har gillat och han erbjuder sig att låtsats dejta henne. I samma veva flyttar Lara Jeans storasyster Margot till Skottland för att gå på collage och eftersom att deras mamma är död blir det bara hon, lillasyster Kitty och pappan kvar. Lara Jean har mycket att leva upp till, både som storasyster och låtsatsflickvän.

Den här boken har jag länge tänkt att jag skulle läsa på engelska, men nu när den kom i svensk översättning och jag fick den hemskickad som recensionsexemplar kunde jag inte bärga mig att läsa den. Till en början hade jag lite svårt att komma in i handlingen, men det kanske var för att jag inte hade så mycket tid till att läsa. Men sedan blev jag sjuk och då ägnade jag mycket tid till att läsa Till alla killar jag har gillat. Det var en väldigt mysig bok som man mådde bra av att läsa. Den innehöll vardag samtidigt som det hände saker och man ville hela tiden fortsätta läsa. Jag gillar att läsa om Lara Jean, hon tillåts tycka om att vara hemma med familjen mer än att vara ute och träffa folk och är en intressant karaktär att läsa om. Handlingen i boken var också lite udda, men rolig och spännande. 

De kommande delarna i trilogin kommer ut under året och de ser jag fram emot att läsa! Till alla killar jag har gillat är en perfekt bok att sträckläsa i vår och jag rekommenderar den verkligen! Av mig får den 4 av 5 ugglor!

1 kommentar:

  1. Läste hela trilogin för ett tag sen och älskade den verkligen! Så bra böcker.

    SvaraRadera