söndag 19 maj 2019

Boktips med anknytning till Pride

Den här veckan är det pridevecka här i Eskilstuna där jag bor! Flaggor i regnbågens alla färger är hissade och allas lika värde uppmärksammas. Igår ägde den stora prideparaden rum och jag var där tillsammans med några från min skola. Det var jätteroligt och en så fin stämning! För att stanna kvar i känslan och fortsätta uppmärksamma Pride tänkte jag i det här inlägget ge mina bästa boktips som på något sätt har HBTQ-tema. 

Om allt vore annorlunda av Sanna Mac Donald är den första boken jag vill tipsa om. Jag var på Akademibokhandeln och fick mitt exemplar av boken signerat igår innan prideparaden och eftersom att det är en väldigt fin bok vill jag passa på att tipsa om den! Boken är skriven ur tre olika perspektiv. Anna lever ett vanligt familjeliv men även om hennes hjärta tillhör Tove kan hon inte förmå sig att lämna sin familj. Douglas befinner sig på ett ålderdomshem på Öland. I dåtid möter vi också Rune som träffar Evert som får honom att känna känslor han aldrig tidigare upplevt. Det är en fin berättelse om förbjuden kärlek både i dåtid och nutid. 



Anna Ahlunds böcker Du, bara och Saker ingen ser är två av mina absoluta favoritböcker. Du, bara handlar om John som blir kär i samma kille som sin syster och är en så fin berättelse som passar perfekt att läsa under sommaren. I Saker ingen ser får vi följa flera olika karaktärer under ett år och även den har karaktärer som inte följer normen. Det jag gillar med Anna Ahlunds böcker förutom att de är fantastiskt skrivna och har intressanta handlingar är att det inte görs till en grej att inte följa normen. Snarare målar Anna Ahlund upp en värld som den skulle kunna se ut om alla bara accepterade varandra som de är och det är så fint att läsa om! 



Fördelen med olycklig kärlek av Becky Albertalli är en ungdomsbok som handlar om Molly som har varit kär många gånger men det har inte lett till något. Hennes tvillingsyster Cassie blir tillsammans med Mina som har en snygg killkompis och det hade varit helt perfekt om Molly blev tillsammans med honom. Då skulle systrarna kunna fortsätta vara så tajta som de alltid varit. Men på Mollys nya jobb finns Reid som får hennes hjärta att slå lite snabbare. Jag tycker att Fördelen med olycklig kärlek passar bra att läsa under pride eftersom att det är en härlig bok om kärlek och också har bikaraktärer med olika sexuella läggningar. Även den här boken gör inte en stor grej av det utan det bara är så och det kan vara befriande att läsa om. 



Om jag var din tjej av Meredith Russo handlar om Amanda som är en transtjej. Hon föddes som kille men har aldrig känt sig hemma i sin kropp. Efter att ha genomgått en könskorrigering flyttar hon till en annan stad där ingen vet vem hon är och hon kan börja sitt nya liv. Men det är inte alltid så enkelt. Jag läste den här boken för ganska länge sedan men minns att jag tyckte om den. Jag vet också att boken till viss del bygger på författarens egna upplevelser av att vara transkvinna och det gör att den känns väldigt äkta. 



Vill man läsa en novellsamling med HBTQ-tema rekommenderar jag boken Hetare där flera duktiga ungdomsboksförfattare har skrivit noveller om kärlek mellan olika personer. Även i novellsamlingen Du springer som gavs ut av Vox by Opal nu i vår finns det texter med HBTQ-tematik. 


Jag tycker verkligen om att läsa böcker med olika typer av karaktärer och få lära mig mer om hur andra människor kan tänka och känna. Hoppas att du blev sugen på att läsa någon av böckerna jag tipsade om i det här inlägget. Om du har ett boktips till mig får du gärna lämna en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar