tisdag 7 maj 2019

Förälskelsen

Amanda Schulman och Hanna Widell är tillbaka med tredje och sista boken om systrarna Vanessa och Alicia. Förälskelsen är medryckande läsning om relationer och svåra beslut. 

Boken handlar om systrarna Vanessa och Alicia som på den senaste tiden har stött på många motgångar i livet. De bestämmer sig för att säga upp sig från sina jobb och starta en PR-byrå tillsammans men det blir inte alls som de tänkt sig. Vanessa får ett jobberbjudande i Los Angeles och hon tar med sig Alicia dit. Där sätts deras och andra relationer på spel. 

Det här är en feelgood-bok om relationer men den är inte för lättsam och sockersöt som vissa böcker i genren kan vara. Boken har ett djup och ett mörker som gör att den får en till dimension. Jag har tyckt mycket om alla tre böckerna i den här trilogin. De är lättlästa och enkla att hänga med i samtidigt som de har komplexa karaktärer och handlingar. Det är böcker som man rycks med i och hela tiden vill fortsätta läsa. När man väl börjat läsa säger det killivippen och så har man läst ut hela boken. Jag tycker att de här böckerna är den perfekta inkörsporten till vuxenlitteraturen då de känns som ett mellanting mellan ungdomsböcker och vuxenböcker. Både det enkla språket och karaktärerna bidrar till det. Trilogin Två systrar passar nog bäst för 15-30 åringar men kan absolut läsas av äldre. Jag tycker att de fyller ett tomrum som finns emellan böckerna för ungdomar och vuxna. 

Om jag ska säga något negativt om de här böckerna skulle det vara att den känns lite för storstadig och glammig. Karaktärerna går ut på fina restauranger, dricker ofta alkohol och rör sig i de finare kretsarna. Jag tror att många kan uppskatta att läsa om den typen av karaktärer men jag gillade inte riktigt det. 

I det stora hela är Förälskelsen en bok jag gillar. Den är medryckande, snabbläst och har en intressant handling. Men den är lite för glammig för min smak. Jag ger boken 4 av 5 ugglor. 

Titel: Förälskelsen
Författare: Hanna Widell och Amanda Schulman
Förlag: Bokförlaget Forum
Mitt betyg: 4 av 5 ugglor
Tidigare böcker i serien: Försoningen och Flykten
Köp: hos t.ex Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar