tisdag 10 september 2019

Lyrik för barn och unga

Något som är återkommande i höstens utgivning är att det kommer flera diktsamlingar för barn och ungdomar. Jag gillar poesi och vill gärna läsa mer av det. Därför har jag under de senaste veckorna tagit mig an tre böcker med lyrik för barn och unga. Tre böcker som jag dessutom tyckte väldigt mycket om.


Tvillingsystrarna Emma och Lisen Adbåge är båda framgångsrika barnboksförfattare och illustratörer. Deras tidigare samarbete är Halsen rapar, hjärtat slår! – rim för 0-100 år kom ut 2016. Jag älskade den och blev överlycklig när jag såg att det nu kommer en ny liknande bok, nämligen Folk. Det är en bok som innehåller dikter på rim som alla handlar om människor. Boken rymmer alla sorters folk och lyckas fånga vardagen på ett träffsäkert sätt. Dikterna är roliga, underfundiga och lätta att känna igen sig i. En bok som lika mycket riktar sig till barn som till vuxna. Både texterna och illustrationerna tilltalar alla åldrar och beroende på vem man är kan man upptäcka olika saker i dem. Några av dikterna i boken Folk har också blivit tonsatta av artisten Britta Persson och de låtarna har jag lyssnat på massor. Det är så fina låtar som är riktigt roliga att lyssna på. Mina favoriter är Kroppens psalm, Det finaste och Dagbok i december. Läs Folk av Emma och Lisen Adbåge och lyssna på Britta Perssons tonsättningar på Spotify eller Youtube, jag lovar att du inte kommer att bli besviken. Det är lyrik för barn när den är som bäst! 

Jag har också läst Min syster är ett spöke och andra dikter av Lena Sjöberg som liksom Folk är en diktbok som är rikt illustrerad. Jag har inte läst något av Lena Sjöberg sedan tidigare men det ska det bli ändring på. Hon har tidigare gjort bland annat faktaböcker för barn, bilderböcker och seriealbum. Min syster är ett spöke och andra dikter har vackra illustrationer över hela uppslagen och är fylld av fina dikter. Alla dikter känns som en hel egen berättelse men samtidigt hör alla dikter i boken ihop på ett sätt. Boken är skriven på rim och är både sorglig, vardaglig och lätt att känna igen sig i. Det handlar om alla sorters känslor och tankar. Även om boken riktar sig till 9-12 år tycker jag att den kan läsas av alla. Min syster är ett spöke och andra dikter är en riktigt fin bok!

För 30 år sedan kom Kärlek och uppror som var en samling dikter av olika poeter för unga. Nu har det kommit en uppföljare som heter Berör och förstör och innehåller 79 dikter av svenska poeter. Athena Farrokhzad och Kristoffer Folkhammar har valt ut dikterna som är tänkta att läsas av dagens ungdomar. De beskriver i bokens förord hur det var för dem när de läste Kärlek och uppror: ”När vi läste den förstod vi att poesi kunde se ut hur som helst. Att den kunde vara omedelbar, oberäknelig, obehaglig och otrolig. Tilltala sidor hos oss som vi inte visste fanns och hjälpa oss att undersöka världen.” För mig har att läsa Berör och förstör varit en resa genom den svenskspråkiga poesin. Jag har fått läsa nya poeter och upptäcka hur olika dikter kan se ut, precis som Athena Farrokkhzad och Kristoffer Folkhammar gjorde för 30 år sedan när Kärlek och uppror kom. Kanske kommer jag att plocka upp en diktsamling av någon av de poeters dikter som finns med i boken. Poeter som jag utan Berör och förstör aldrig skulle upptäckt. Jag hoppas innerligt att fler unga ska hitta den här boken och möta poesin med den och jag hoppas att lärare ska använda den i sin undervisning. Dikterna som fångade mig mest var de i delen av boken som kallades för ”Det är enklare att älska orden” där de olika dikterna alla på något sätt handlade om skrivande, dikter eller liknande. Jag gillar verkligen hur Berör och förstör är uppdelad i olika delar där poesin sätts i ett sammanhang. De blir enklare att ta till sig och dikterna i de olika delarna hör ihop på något sätt. 

I Berör och förstör finns en dikt av Helena Eriksson där hon skriver: 

"läsaren ger sig av med boken
kliver på ett skepp
det är natt och det går höga vågor
Vart far vi?
Vi far långt in i en skog
När kommer vi tillbaka?
Vi skall aldrig komma tillbaka"

Att möta lyriken är på samma sätt. Det är att ge sig ut på en resa och att aldrig komma tillbaka. Ge dig ut på en resa med Folk, Min syster är ett spöke eller Berör och förstör. Det är böcker som visar barn och unga det vackra med poesi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar