torsdag 19 september 2019

Samtal och seminarium - Bokmässan 2019

Nu är der bara en vecka kvar tills dörrarna slås upp till Bokmässan 2019 och jag ska dit på fredag nästa vecka! Jag längtar så mycket och Bokmässan är ständigt i mina tankar. Jag har börjat fundera över vad jag ska ha på mig, vad jag ska göra på bokmässan och vilka böcker jag vill köpa. Idag tänkte jag dela med mig med en lista på alla samtal och seminarium jag skulle vilja lyssna på. Jag har lusläst seminarieprogrammet och Bokmässans hemsida och skrivit upp allt jag vill gå på. Det kommer säker tillkomma fler samtal som jag vill gå på nu när mässan verkligen närmar sig. Jag kommer nog inte hinna med allt jag skrivit upp men det är samtalen och seminarimen jag är mest intresserad av. Hoppas ni som ska till Bokmässan i år får något tips! På Bokmässans hemsida kan ni läsa mer om alla samtal jag listar.  

Fredag:På fredagen tar jag och min mamma ett tidigt tåg till Göteborg som ska vara framme vid 10.30. Jag hoppas på att hinna lyssna på så många samtal som möjligt under fredagen, men jag kommer nog inte hinna med så mycket innan lunch. Det finns så mycket jag skulle vilja lyssna på under fredagen. Jag kommer inte hinna lyssna på Flora Wiström och Yrsa Keysendal, men förhoppningsvis Ebba Hyltmark, Bart Moeyaert, Moa Eriksson Sandberg och Lena Ollmark. Ett måste på fredagen är seminariet om Me too i ungdomslitteraturen.

10.30-10:50
Det kollektiva skrivandet
Flora Wiström, Yrsa Keysendal
Skriva-scenen

13-13.45 
Barn, lek och barndom i litteraturen
Kristoffer Landoer, Pija Lindenbaum, Erik Titusson
Sal F3

14.00-14.45 
Fakta eller fiktion - varför välja?
Johan Anderblad, Stina Wirsén, Maria Frensborg, Therese Ahlshammar, Lotta Ollson (mod)
Sal F3

14.20-14.40
Lansering av novelltävling för unga
Barnens bibliotek, Ebba Hyltmark
Biblioteks- och berättarscenen D-hallen

14.30-14.50
Att bygga en värld
Emma Karinsdotter
B02:02

14.30-14.50
Hur mår poesin för barn och unga?
Athena Farrokhzad, Kristoffer Folkhammar, Måren Melin
Sal R2

14.40-15.00
Bart Moeyaert 
Biblioteks- och berättarscenen

15.00-15.45
Barns tankar om framtiden
Jenny Jägerfeld, Måns Jonasson, Christina Walden, Lisa Bjärbo
Sal K3

15.15-15.45
Jämställdhet. Genus och jämställdhet i böcker för barn och unga.
Sara Lövestam, Lotta Olsson, Erik Titusson
Se människan, G-hallen

15.30-15.50
Skriva spänning för barn - hur läskigt får det bli?
Skriva-scenen - Moa Eriksson Sandberg, Lena Ollmark

16-16.30 
Författarsamtal Sandra Beijer
Monter B08:22

16-16.45 
Kvinnors självkänsla och perfektionism
Irena Makower, Thomas Johansson, Margaux Dietz, Nathalie “Nattid” Danielsson
Sal K3

17-17.45
Mee to i ungdomslitteraturen
Åsa Hellberg, Flora Wiström, Johanna Lindbäck
Sal F3

Lördag:Lördagen kommer att börja med en frukost på bokinfluencers, det ska bli superkul! Sedan blir det en lång dag på mässgolvet och olika seminarium. Ett av årets teman är jämställdhet och det vore roligt att gå på något seminarium kopplat till det. Jag hoppas verkligen på att hinna med att lyssna på samtalet med Flora Wiström, Yrsa Keysendal, Ellen Strömberg och Julia Wickholm då jag läst och gillat alla deras böcker. Det ligger högt på prioriteringslistan tillsammans med Ingela Korsell.
8-9.20 Frukost för Bokinfulencers

9.40-10.00
Grammatik med Sara Lövestam
Biblioteks- och berättarscenen

11-11.45
Från suffragetterna till metoo
Helen Pankhurst, Ida Östensson mfl
Sal K3

11-11.45
Lundströms bokradio
Sveriges radio B08:40

12-12.30
Skrivgemenskap på nätet
Flora Wiström, Yrsa Keysendal, Ellen Strömberg, Julia Wickholm
Monter C02:32

12.30-12.50
Jul hela året om!
Jenny Fagerlund mfl
Feelgoodscenen

13-13.20
Nordisk folktro och källkritik - Ingela Korsell
Lärarscenen C-hallen

14.00-14.45
Psykisk ohälsa i ungdomslitteraturen
Mian Lodalen, Maria Ahlsdotter, Helena Dahlgren, Lisa Bjärbo
Seminarium K1

15.00-15.20
Skrivsrpodden med Åsa Hellberg
Skriva-scenen

16-16.45
Gunilla Bergström
Sal K1

Söndag:
På söndagen vill jag gärna lyssna på Vad vi pratar om när vi pratar om böcker även podden Mellan raderna har liveinspelning. Några olika författare tänkte jag också lyssna på och vilka det blir kommer att bero på vilka jag hunnit lyssna på dagarna innan. På eftermiddagen kl. 15.45 håller jag i ett samtal om bokbloggar på Litteraturscenen! 

10-11
VVPONVPOB - skräplitteratur
Jenny Jacobsson, Pernilla Wellrath, Anna Bågstam
Monter B04:40 Gamla stans bokhandel 

10.20-10.40
Väsenologi - Ingela Korsell
Biblioteks- och berättarscenen

10.30-11
Friläge av Yrsa Keysendal
Litteraturscenen

12-12.45
Mellan raderna med Ellen Strömberg och Maria Maunsbach 
Seminarium G4

12-12.45
Att hitta den rätta tweenietonen
Elin Ek, Linda Skugge, Cina Friedner, Josefin Sundström
Sal K1

14-14.45
18 år i fångenskap
Martin Shibbye mfl
Sal F2

15.45-16.05 Att skriva om litteratur på sociala medier Ett samtal om bokbloggar med Agnes Lindholm, Paula Högström, Alexandra Andersson och Eva Boström Edvinsson Litteraturscenen i A-hallen Det ska bli så roligt och jag ser så mycket fram emot bokmässehelgen! Ska du dit och vad ser du mest fram emot isåfall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar