lördag 8 februari 2020

Lucy Diamonds böcker om Strandcaféet

Jag har på senaste tiden slukat både Lucy Diamonds böcker om Strandcaféet. Två riktigt mysiga feelgoodböcker som är underhållande och enkla att ta till sig. Jag har verkligen fastnat för feelgood på senaste tiden, det är mysigt att läsa om kärlek, vänskap och vardag där men har som garant att det kommer att gå bra för huvudkaraktären. Böckerna jag läst nu heter Strandcaféet och Snöfall över Strandcaféet. Den sistnämnda boken fick jag i födelsedagspresent när jag fyllde år i december. Det är del två, men jag beslutade mig ändå för att läsa den i januari när jag ville ha något mysigt att läsa. När jag häll på att läsa den kom mormor med första delen som jag läste direkt efter. Så jag läste alltså böckerna i fel ordning, det gjorde inte så mycket men jag kan rekommendera att läsa dem i rätt ordning i alla fall. I det här inlägget kommer jag skriva om böckerna i rät ordning så att det inte ska bli rörigt för er som läser. 

Strandcaféet handlar om Evie var moster Jo dör oväntat i en bilolycka. Evie har alltid känt sig som det svarta fåret i sin familj, hon är den som aldrig riktigt lyckats med någonting som hennes systrar gjort. Nu bor hon i en större stad i England (tror det var Oxford) tillsammans med sin pojkvän Matthew och vikarierar på ett kontor med skithögar till arbetskamrater. Men så får Evie veta att Jo testamenterat sitt café i Cornwall till henne och livet tar en ny vändning.

Nu ska jag alltså skriva om handlingen i den andra boken Snöfall över Strandcaféet, så om du inte vill bli spoilad om vad som hänt i den första boken, fortsätt inte läs det här stycket. I den andra boken har Evie kommit igång med sitt strandcafé och tillsammans med Ed som är kock. Det är jul och Evie ser fram emot att få vara ensam med Ed efter en hektisk period på caféet. Men den ena personen efter den andra dyker upp hos dem i Cornwall. Sedan får vi följa Evie två andra tidpunkter också. 

De här böckerna är lättlästa och händelserika vilket gör att det går fort att läsa dem. Jag gillar verkligen huvudkaraktären Evie som är en väldigt härlig person att läsa om. Överlag är det en väldigt mysig handling och jag blir glad av att läsa boken. Nästan hela tiden hade jag ett leende på läpparna och jag kan verkligen uppskatta att läsa den här typen av litteratur ibland. Ibland kan feelgood bli lite för sockersött, men jag tycker att karaktärerna i de här böckerna har ett djup och det finns sorg och mörker likväl som glädje och lycka. Jag ser fram emot att läsa fler av Lucy Diamonds böcker och rekommenderar dig som gillar feelgood att läsa Strandcaféet och Snöfall över Strandcaféet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar