onsdag 26 februari 2020

Mitt gymnasiearbete - en jämförelse mellan två barnböcker

Jag går i trean på gymnasiet och det betyder att jag sedan höstterminens början skrivit på mitt gymnasiearbete. Jag går samhällsprogrammet och det betyder att jag i mitt gymnasiearbete kan skriva om lite vad som helst bara det är kopplat till samhället och de ämnen vi jobbar med mest på mitt program på något sätt. Innan jag började trean funderade jag mycket på vad jag skulle kunna skriva om, man vill ju skriva om något roligt och intressant eftersom det är ett arbete man jobbar länge med och lägger mycket tid på. Jag kom till slut fram till att jag ville skriva ett arbete där jag jämför Astrid Lindgrens bok Pippi Långstrump med en modern barnbok och jag valde då att jämföra den med Lisbet och Sambakungen av Emma Karinsdotter och Hanna Gustavsson. 

Den här veckan ska vi ha skrivit klart hela gymnasiearbetet och lämna in det. Vi kommer att bearbeta det ytterligare efter respons och också läsa varandras arbeten. Men det känns ändå roligt att ha ett gymnasiearbete som är så gott som färdigt och jag tänkte att det kunde vara roligt att skriva lite om det här på bloggen eftersom mitt gymnasiearbete handlar om barnböcker. Jag tror att det är viktigt att när man skriver sitt gymnasiearbete välja något ämne som intresserar en och det har varit roligt att få gå in på djupet med de här två böckerna. 
 

Tidigare har jag tyckt att gymnasiearbetet verkar vara en så stor grej och det har varit mycket prat om hur svårt det är och att man måste lägga så mycket tid på det. Jag tror att det är ganska olika beroende på vilken skola man går på men på min skola fick vi bara skriva tio sidor vilket inte alls är så mycket då vi arbetar med det under en väldigt lång tid. 

Eftersom vi bara fick skriva tio sidor fick jag lov att avgränsa mig till att endast jämföra Pippi Långstrump och Lisbet och Sambakungen utifrån hur de tar upp ämnet normer. Från början hade jag tänkt jämföra de både böckerna utifrån flera gemensamma temat. Men mitt fokus fick bli just normer. Det var väldigt roligt att jämföra dem eftersom Pippi Långstrump kom ut 1945 och Lisbet och Sambakungen 2017. Många av skillnaderna gick också att koppla till att de skrevs i olika tider. 

Mitt gymnasiearbete innehåller ävenen frågeställning om vilka olika typer av reaktioner Pippi Långstrump fick när den kom ut 1945. Där har jag läst utdrag ur recensioner boken fick och det har varit spännande att få läsa om reaktionerna på boken i slutet av 1940-talet när jag idag har facit i hand om hur populär boken faktiskt blev. Pippi Långstrump var ju en väldigt annorlunda bok från tidigare barnböcker och Pippi en annorlunda karaktär. 

Jag undersöker också hur Lisbet och Sambakungen skulle kunna användas som grund för att diskutera normer och könsroller med dagens barn. Där har jag använt mig av Anne-Marie Körlings lärarhandledning till boken och också intervjuat bokens författare Emma Karinsdotter. 

Det har varit roligt att arbeta med mitt gymnasiearbete och jag har lärt mig mycket under arbetets gång. Men lika roligt som det varit lika skönt är det nu när det snart är klart! 

1 kommentar: