tisdag 22 september 2020

Snart dags för digital bokmässa!

Bokmässan i Göteborg brukar vara årets höjdpunkt för mig och något jag ser fram emot hela året. Det här året ser allt annorlunda ut och årets bokmässa som går av stapeln torsdag till söndag den här veckan blir digital. Det positiva med det är ju att alla kan ta del av bokmässans program då det är gratis och kan ses i hela landet. Dessutom går det att se seminarierna i efterhand så man behöver i missa något då det ibland kan bli schemakrockar. I det här inlägget tänkte jag dela med mig av några programpunkter jag ser fram emot att lyssna på under bokmässan. 

På torsdag kl. 9.45-10.15 ska Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlsson prata om sin nya bok Fula tjejer under ledning av Jenny Aschenbrenner. Jag har läst boken och tycker mycket om den så det ska bli roligt att lyssna på deras samtal!

På torsdag kl. 11.30-11.50 äger samtalet "Att läsa tillsammans - högläsning för stora och små" rum. Där samtalar två av mina favoritbarnboksförfattare, nämligen Josefine Sundström och Emma Karinsdotter tillsammans med Maria Björsell om högläsning. Josefine Sundström är ju aktuell med nya böcker i serien Sagasagor där man som barn och vuxen kan läsa tillsammans och Emma Karinsdotter har precis kommit ut med boken Livets hårda skola som är den andra boken om Lisbet och Sambakungen.

På torsdag kl. 14.30-15.15 intervjuar Bengt Westerberg partiledarna och politikerna Annie Lööf, Per Bolund, Ebba Busch, Nyamko Sabuni, Ulf Kristersson, Mikael Damberg, Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt i samtalet "Vad läser ni - av plikt och lust?". Intressant att höra vad partiledarna läser!

På torsdag kl. 16-16.20 pratar Helena Dahlgren och Elin Ek om att skriva för mellanåldern.

På fredag kl. 8.30-8.50 är det ett samtal mellan Melody Farshin och Nioosha Shams om att skriva för unga vuxna. Jag har läst och gillat Melody Farshins bok Mizeria och Nioosha Shams bok Om det regnar i Ahvaz. 

På fredag kl. 9.30-9.50 pratar Minoo Shams och Elin Persson om skildringar av barn och unga på flykt. Jag har läst Elin Perssons bok De afghanska sönerna och är nyfiken på Minoo Shams bok för lite yngre barn som heter Maryam och mormorsmålet.

På fredag kl. 10.30-11.00 vill jag lyssna på samtalet "Älskad normbrytare fyller 75 år. Det är Ylva Hällen som leder ett samtal med Annika Lindgren, Fabian Göransson och Elisabeth Åsbrink om Pippi Långstrump som i år fyller 75 år. 

På fredag kl. 11.30-12 leder Josefine Sundström samtalet "Böcker som ger unga kraft". Där deltar Jason Diakité, Birgitta Ohlsson, Elin Ek, Matilda Westerman och Elaine Eksvärd. De har alla kommit ut med böcker som är tänkte att ge unga kraft.

På fredag kl. 14.30-14.45 presenteras årets ALMA-pristagare Baek Heena. 

På lördag kl. 15.30-16.00 vill jag lyssna på samtalet "Illustratören i centrum" då Tara Moshizi samtalar med illustratörerna Johan Egerkrans, Helena Willis och Emma Virke.

På lördag kl. 16-16.45 leder Josefine Sundström och Rebecka Edgren Aldén prisutdelningen för Crimetime Awarad. Det brukar alltid vara spännande att se vilka som vinner!

På söndag kl. 12.45-13.25 samtalar Ika Johannesson med Marie Lundström, Gina Dirawi och Annika Norlin, tre författare som nyligen debuterat. En intressant trio författare som ska bli spännande att lyssna på. 

På söndag kl. 13.30-14.10 intervjuar Tara Moshizi tre älskade barnboksförfattare, nämligen Ingela Korsell, Martin Widmark och Petrus Dahlin. Det är ett samtal jag verkligen måste lyssna på!

På söndag kl. 17.15-17.45 kan man lyssna på ALMA-pristagaren Jaqueline Woodson i ett samtal som sänds från New York. Jag har alltid missat hennes samtal på den fysiska bokmässan men nu kommer jag äntligen att få lyssna på Jaqueline Woodson!

Det här var bra ett axplock av alla samtal jag ser fram emot under bokmässan men de här är de jag är mest taggad på. Ska du delta i den digitala bokmässan i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar