tisdag 8 september 2020

Två spännande böcker för mellanåldern

Jag har läst ganska mycket på senaste tiden och ibland hinner jag inte riktigt med att recensera böckerna i samma takt som jag läser. Därför kan det bli så att jag skriver recensionen några veckor efter jag läst boken. Idag tänkte jag tipsa om två spännande böcker för mellanåldern som jag läste i augusti, det är Diamantkungen av Peter Lindström och Skuggbilder av Malin Stehn. 

Diamantkungen är första delen i serien De tre Tigrarna som har beskrivits som en modern Kalle Blomkvist-deckarna. Boken handlar om Ester, Harry och Sigge som har gjort om vindsrummet i huset de bor i på Södermalm i Stockholm till ett ställe där de kan hänga och ha som högkvarter. En sommarlovsdag får de reda på att det har bott en diamanthandlare nära dem och att hans förmögenhet varit försvunnen sedan han dog. Var kan han ha gömt den? Flera märkliga saker börjar hända. Mystiska personen smyger runt och ett källarfönster är krossat. Det verkar som att De tre Tigrarna har fått sitt första fall. Det hela vecklar ut sig till ett spännande äventyr och det händer ständigt saker i boken vilket jag gillar. Jag förstår jämförelsen med Kalle Blomkvist och tycker verkligen att det är en perfekt deckare för barn 9-12 år. Jag älskade deckare när jag var i den åldern och hade nog gillat den mycket då. Nu fastnar jag inte helt för boken även om den är spännande och har en intressant handling. 

Skuggbilder av Malin Stehn hade jag tänkt mig skulle vara en spännande och övernaturlig bok för mellanåldern. Men den visade sig inte alls vara övernaturlig utan spännande och skrämmande på ett verkligt sätt. Boken handlar om Nicki som alltid trott att hennes pappa dött i en bilolycka innan hon föddes. Men när de ska rensa efter hennes morfar som nyligen gått bort hittar hon ett foto där hennes pappa är med från när hon är liten. Allt ställs upp och ner när det visar sig att hennes familj ljugit för henne och kanske kände även morfar till sanningen. Som läsare får vi följa med Nicki i hennes känslor. Tillsammans hennes kusin Elias letar Nicki efter ledtrådar och sanningen luckras upp mer om mer. Det är spännande att läsa om samtidigt som det berör. Boken har ett stort fokus på Nickis känslor kring att alla ljugit för henne, att få reda på saker om sitt liv och vem hon ska lita på. Den är spännande på samma sätt som en övernaturlig bok utan att innehålla ett enda spöke eller gast för verkligheten kan ibland vara lika skrämmande. Det finns också en parallell historia kring vänskap och kärlek som ger ett extra djup till Nicki som karaktär och något att känna igen sig i.

Är du på jakt efter spännande läsning för mellanåldern skulle jag verkligen rekommendera både Diamantkungen och Skuggbilder!

Författare: Peter Lindström
Förlag: Rabén & Sjögren
Åldersgrupp: 9-12 år
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel 

Författare: Malin Stehn
Förlag: Opal förlag
Åldersgrupp: 9-12 år
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar