tisdag 11 december 2018

End of the year booktag

Året är snart slut och jag har läst otroligt mycket i år. Redan i september hade jag läst 85 böcker som var mitt Goodreadsmål i år och jag har läst fler böcker under ett år än någonsin tidigare. Jag såg för ett tag sedan att Staffansdotter på Youtube gjorde en tag som heter End of the year booktag där hon pratar om årets läsning och den kommande läsningen innan året är slut. Jag blev inspirerad och tänkte idag göra den tagen. 

Finns det någon bok som du har påbörjat i år och måste avsluta?
Just nu läser jag Dash och Lilys utmaningsbok av David Levithan och Rachel Cohn som vi ska läsa till min bokcirkel. Vi ska ses nästa vecka så den måste jag verkligen läsa ut tills dess. Jag har redan läst den boken en gång men jag läser om den nu för att fräscha upp minnet. Det är en väldigt julig bok med en spännande handling. Jag vill måste också läsa andra boken om Veterinär Vims av Tanja Matila innan året är slut. Den fick jag för flera månader sedan och har lovat att läsa och recensera vilket inte blivit av. Men efter jag har läst ut Dash och Lilys utmaningsbok ska jag nog ta mig an den.

Har du en höstig bok för att komma in i höststämning? Jag ändrar den frågan till om jag har en julig/vintrig bok för att komma i julstämning eftersom att det inte är höst längre. 
Jag har redan läst många vintriga och juliga böcker men framöver skulle jag vilja läsa Snöstorm och kanelhjärtan och Maja och jullovsmysteriet för att komma i vinter- och julstämning. Jag vet dock inte om jag kommer hinna läsa dem innan året är slut men jag vill i alla fall läsa dem på jullovet.

Väntar du på någon bok som ska komma ut som du vill läsa?
I vår kommer Jaqueline Woodsons andra bok på svenska ut. Den heter Fjädrar och ges ut på Natur & Kultur i april. Jag älskade ju Brun flicka drömmer och ser verkligen fram emot den här boken! 

Vilka tre böcker vill du hinna läsa innan året är slut?
Jag vill hinna läsa fler än tre böcker innan året är slut. Men jag vet inte om jag kommer hinna läsa alla de böckerna innan året är slut. Som sagt vill jag läsa ut Dash och Lilys utmaningsbok, Veterinär Vims Pluttifanternas hjälte, Snöstorm och kanelhjärtan och Maja och jullovsmysteriet. Sedan vore det roligt att läsa Livet i Mumindalen och dess skapare Tove Jansson också. Jag ser fram emot att låna hem massor av böcker under jullovet och bara läsa massor. 

Finns det en bok som du tror kommer choka dig och kommer bli en favorit?
Hmm, jag vet inte. Men det får man väl hoppas!

1 kommentar:

  1. Å, Dash och Lily, den gillade jag!
    Visste inte att en ny bok Jacqueline översätts, tack för tipset!

    SvaraRadera