söndag 16 december 2018

Tredje advent: Böcker med julkänsla

Det är redan tredje advent och under december har jag läst en del juliga böcker. Tre av dem har gett mig mycket julkänsla och eftersom att det är tredje advent idag tänkte jag dela med mig av de här boktipsen. Tre stycken fina böcker som ger julkänsla!

24 goda gärningar av Jenny Fagerlund var jag sugen på att läsa under december efter att ha hört mycket bra om den. Sedan såg jag på instagram att det var några som skulle läsa boken som en julkalender och det hakade jag på. Bokens kapitel är daterade med datumen de utspelar sig under och den sträcker sig från slutet av november fram till jul. Vi möter Emma som inte är helt på topp. För två år sedan förlorade hon sin man och hon har inte riktigt kunnat gå vidare efter det. I december föds en idé hos henne som ska göra dagarna lite enklare att ta sig igenom. Hon ska göra en god gärning varje dag fram till julafton. Som handlingen visar är det här verkligen en fin bok. Den är mysig, har en medryckande handling och ger mycket julkänsla. 

11 nätter före jul av Anna Fredriksson är en kortroman som jag lyssnade på som ljudbok. Boken handlar David och Erika som har det lite trassligt i sin relation. Erika funderar på om de borde skiljas och skriver om sina tankar på en relationssajt. Av en ren slump hittar David inlägget och förstår att det är Erika som skrivit det. Han vill inte alls skiljas och bestämmer sig för att göra allt han kan för att lappa ihop deras äktenskap. Därför börjar han skriva till Erika på sajten under pseudonymen Rudlof och försöker få henne att ändra sig. Jag tyckte att boken var väldigt spännande och hade en intressant handling. Jag lyssnade klart på boken på bara ett par dagar eftersom att jag ville veta vad som skulle hända. Dessutom utspelar boken sig från lucia till julafton vilket gör att julstämningen är hög i boken även om den handlar om något tufft.  

Julen kommer till Mumindalen av Alex Haridi, Cecilia Davidsson och Filippa Widlund är en bilderbok som återberättar Tove Janssons berättelse Granen. Den utspelar sig i Mumindalen där mumintrollen ligger och sover i ide. De väcks upp när julen är på väg och måste hjälpa till och förbereda. Men muminfamiljen vet inte vad julen är och blir rädda att det ska vara något farligt. Jag tycker att det här är en jättebra julberättelse. Den får mig verkligen att känna julkänsla eftersom att jag tänker på julavslutningar på högstadiet då våran lärare alltid läste Granen. Det är en perfekt bok att läsa för barnen nu under julen!

Ha nu en fin tredje advent och läsa gärna någon av de här böckerna för att få julkänsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar