tisdag 12 november 2019

Min bullet journal #5

Jag har en bullet journal som jag använder som läsdagbok och skriver upp alla böcker jag läser i. En bullet journal är för dig som inte vet som en anteckningsbok med prickade sidor istället för till exempel linjerade. Många använder sina bullet journals som kalendrar där de ritar upp sina egna kalendersidor varje månad men jag har min som en läsdagbok. Tidigare har jag gjort några inlägg där jag visar upp hur min bullet journal ser ut. Om du söker på "bullet journal" i sökrutan kommer inläggen upp. Men det var i juli som jag visade upp den senaste gången så nu är det verkligen dags att göra det igen. Jag tänkte visa upp det sista uppslaget för juli som inte var med i det tidigare inlägget och sedan visa upp alla sidor jag gjort till och med oktober. 

I juli var mitt tema solrosor och det sista uppslaget är med de sista böckerna jag läste den månaden. På den högra sidan har jag också ritat en bokhög med alla böcker jag läste den månaden med en solrosor som ringar in den. Jag var väldigt nöjd med temat för juli, det blev väldigt fint med solrosor tycker jag!


Augustis tema var nyckelpigor. Jag har inte sett någon annan som gjort det som tema men jag tyckte att det blev väldigt fint och var roligt att göra. På den första sidan skrev jag ett citat som är "We're alla stories in the end. Just make it a good one.". Runt citatet har jag nyckelpigor. På den andra sidan står det augusti och jag försökte göra det så att det såg ut som att nyckelpigorna gick över sidan. 


Sedan fortsätter augusti med böckerna jag läste under månaden och nyckelpigor som dekoration. 



På det sista uppslaget för augusti har jag ritat böckerna jag läste under månaden med nyckelpigor runt och skrivit citatet "Never stop reading". 


Jag gjorde ett helt uppslag för höstens utgivning. Där gjorde jag en box för varje månad där jag skrev upp vilka böcker som ges ut den månaden. När jag har läst en bok gör jag ett kryss bredvid den. Jag hade egentligen kunnat ha bara en sida med bara boxar för september och oktober för under november och december kommer det inte ut lika många böcker och ingen jag vill läsa. Men jag tycker ändå att uppslaget blev fint!


Sedan valde jag att göra en sida med böckerna som jag trodde och hoppades på skulle bli nominerade till Augustpriset. Jag missade dock ett u på Augustpriset, men det är sånt som händer. För att det skulle bli lite roligare än bara en lista ritade jag vad som ska föreställa staplade böcker. Jag gjorde en cirkel framför varje bok jag hade på listan och har fyllt i svart i dem två jag gissade rätt på. 



Temat för september var krukväxter. Framsidan för september är jag nöjd med men utöver det tycker jag att det var ett ganska tråkigt tema. Det hade säkert gått att göra det roligare. Men jag tyckte att det var ganska svårt att rita och hade inte så många olika gröna nyanser. 




På bokmässan köpte jag en wahi tape (dekorationstejp) med höstlöv på. Den bestämde jag mig för att använda till oktobers tema som var just höstlöv. Att använda washi tape är ett tips till dig som vill vara kreativ men inte är så bra på att rita. Jag tycker att det blev jättefint till oktobers tema. På den första sidan skrev jag citatet "I'm so glad I live in a world where there are octobers" från Anne of Green Gables. 



Nästan alla uppslag i oktober dekorerade jag med den höstiga washi tapen, det blev väldigt fint samtidigt som det var enkelt och gick snabbt. Ett citat jag hade med var "Reading is like breathing in, writing is like breathing out".


På slutet av oktober ritade jag alla böcker jag läst under månaden och ritade höstlöv runt. 


I december kommer ett inlägg där jag visar mina teman för november och december och i slutet av året tänkte jag visa upp alla teman jag haft under året. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar