söndag 7 juni 2015

Lästips till sommaren - Bloggstafett

Nu är klockan 17.00 och det har blivit dags för mitt inlägg i den här bloggstafetten som pågått hela dagen och kommer att fortsätta göra det. Jag tänkte tipsa om en bok jag läste nyligen, nämligen "Det händer nu", av Sofia Nordin. Det är en härlig kärleksberättelse som passar bra på sommaren.

Boken handlar om Stella som går i nian och är en av dem populära tjejerna. En tjej som alla killar vill vara ihop med och alla tjejer vill vara kompis med, en tjej som pratar om killar och läppstift. Men det enda Stella tänker på är Sigrid som är hennes bästa vän och som hon är kär i. Men hur ska hon kunna ta steget och berätta det för Sigrid? Tänk om hon inte känner likadant och inte vill vara med Stella och tänk om alla kommer tycka att hon är konstig som är kär i en tjej. Men det är långt ifrån allt vi stöter på i den här boken. Ett problem är att Sigrids bror verkar flörta med Stella. Vad händer när man börjar brevväxla med en 84 årig tant?

Jag tycker det är en fin bok som är rolig att läsa. Den visar att det inte alls är fel att vara homosexuell och att det inte spelar någon roll vem man blir kär i. Eftersom att boken utspelar sig i vardagen kan vara en nackdel ibland, att det blir för vardagligt så att det blir tråkigt. Men så var det inte med den här boken, det hände saker hela tiden. På grund av att den utspelar i vardagen hos en tonåring kan man känna igen sig väldigt mycket. Boken innehåller också många olika känslor som glädje, sorg, osäkerhet och ilska men framför allt kärlek. Det här är den perfekta boken att ta med på semestern eller läsa på stranden.

Övriga boktips som passar bra på sommaren är Jag ger dig solen, av Jandy Nelson, Våffelhjärtat av Maria Parr och Vi ses i obsan av Cilla Jackert.

Bloggstafetten kommer nu att fortsätta och om du vill ha fler lästips för sommaren får du fortsätta hänga med. Nästa inlägg kommer klockan 18.00 på Inuti en bok.

6 kommentarer:

  1. Tack för ditt boktips! Jag har inte läst boken, men den verkar intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Rekommenderar att läsa den, väldigt bra bok!

      Radera
  2. Ååå nostalgi när du nämnde Våffelhjärta! Tror jag ska läsa om den någon gång snart ... och Det händer nu minns jag som väldigt bra, den kanske också skulle passa bra att läsa om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är så himla bra och sommrig! Jag läste om Våffelhjärtat nu i helgen! Ja, läs om den nu i sommar!

      Radera
  3. Tack för tips!
    Gillar också "Vi ses i Obsan". Har du läst "Dagens katastrofer" av samma författare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag hade tänkt att läsa den nu i sommar :)

      Radera