söndag 14 juni 2015

Tips för läsning till sommaren

Nu är det sommarlov och då passar det bra att läsa! Därför tänkte jag komma med lite tips på böcker som passar bra att läsa på sommaren!

Först vill jag tipsa om Det händer nu, av Sofia Nordin. Det är en härlig kärlekshistoria som du kan läsa mer om här. En annan bok som passar för de som är över 13 år är Systrar i jeans- serien, av Ann Brashares. Den första boken handlar om fyra bästa kompisar som skickar ett par jeans mellan sig under sommaren för att hålla kontakten när alla är på olika ställen. Riktigt bra och mysig bok!

Om du gillar konst eller bara vill läsa en bra ungdomsbok under sommaren så tycker jag att du ska kolla in Jag ger dig solen, av Jandy Nelson. Den handlar om tvillingarna Noah och Jude som är bästa vänner fast de är helt olika. Men plötsligt händer något och två år senare är de helt förändrade och pratar inte med varann mer. Det är en gripande berättelse om kärlek, sorg och vänskap.

För dig som är lite yngre vill jag tipsa om tre böcker. Den första är Våffelhjärtat, av Maria Parr, den handlar om två nioåringar, Trille och Lena som hittar på en massa med roliga saker. Det kan vara att fylla en båt full med djur, precis som Noah gjorde med sin ark eller att åka in till stan och spela Stilla natt mitt i sommaren. Boken är väldig rolig och jag skrattade högt flera gånger när jag läste den. Men den är även allvarlig och tar upp saker som vad som händer när man förlorar den man älskar mest. Jag tror alla som är eller har varit nio år känner igen sig.

En annan bok som passar för dig som är mellar 9-11 år ungefär är Skuggan i fönstret, av Annika W. Mattson. Boken handlar om Lusia och hennes kompisar som har sommarlov och de har tänkt att ligga på stranden mest hela tiden. Men planerna ändras när Love berättar att han har sett någon i skolan, som ska vara tom nu på lovet... Det är en spännande bok som passar på sommaren.

Den sista boken jag ska tipsa om idag är Vi ses i obsan, av Cilla Jackert som är en mellanåldersbok som utspelar sig i Stockholm. Annikas lillebror föds förtidigt och då får hon ta han om sig själv under sommarlovet. I observatorielunden möter hon då Kaja och hennes gäng som utmanar Annika på sanning eller konsekvens, fast utan sanning. En rolig och sommrig bok som passar bra för dig mellan 10-12 år.

Hoppas du hittade några bra böcker att läsa nu i sommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar