torsdag 15 september 2016

Djupgraven - Recension

Djupgraven är en är första delen spänningsserie för barn 9-12 år skriven av Camilla och Viveca Sten. Boken är utgiven av Bonnier Carlsen och du kan hitta den på Bokus eller Adlibris.

Tolvåriga Tuva bor på en ö i skärgården och det är där hon känner sig hemma trots att kompisarna i skolan inte låtsats om henne. Med sitt ljusa hår och såren på halsen efter båtolyckan för länge sedan är hon annorlunda. Allt är som vanligt tills hösten kommer och sommarfolket åker tillbaka till stan. En dimmig höstdag ska Tuvas klass ut i skogen och ha ett orienteringstest. Alla går två och två, men Tuva springer ensam in i skogen. Dimman är så tjock att man knappt kan se handen framför sig och hon får syn på sin klasskamrat Rasmus som ser helt hypnotiserad ut. Framför honom svävar vackra ljuspunkter som för honom bort.

Det här är en bok som innehåller både spänning, skräck, fantasy, havsormar, älvor, relationer, utanförskap och mycket mer. Författarna har fått in allt på ett så bra sätt. Huvudkaraktären Tuva känns levande och man förstår verkligen henne. Ingen vill var i hennes sällskap i skolan och hon har alltid känt sig annorlunda. Jag gillar att de realistiska delarna bind ihop så bra med fantasybiten om havsmonster, älvor och andra övernaturliga varelser från Nordisk folktro. Det gör att man tror på det.

Camilla och Viveca Sten är mamma och dotter som nu har gett ut sin första bok tillsammans. Viveca är en av Sveriges mest hyllade deckarförfattare och Camilla debuterade nyligen med en roman för vuxna. Djupgraven är första delen i en spänningsserie för mellanåldern.

Samtidigt som spänningen biter sig fast är boken full med lärdom om miljöförstöringen i havet och vad man trodde på förr i världen här i Norden. I slutet av boken fanns fakta om havet och vad man själv kan göra för att minska miljöförstöringen. Jag tyckte det var väldigt intressant att läsa och det knöt ihop boken på ett bra sätt. Det känns spännande att boken både är verklighetstrogen och påhittad.

Du som gillar PAX-serien borde absolut läsa den här boken. Det var lite samma känsla med ett utsatt barn som huvudkaraktär som stöter på olika väsen att kriga mot. En riktigt klurig bok för smarta läsare som vill lära sig mer och klura på fall samtidigt som det också finns en känslig sida av boken.

Jag tyckte mycket om det fantastiskt fina omslaget i guld och blått. Det gav verkligen rätta känslan för boken, med havet, båten, klipporna och fullmånen. Superfint! Formatet var även det väldigt bra, det var enkalt att läsa och bläddra i boken.

Jag ger Djupgraven av Camilla och Viveca Sten 4 av 5 ugglor.