söndag 17 juni 2018

Allt det vackra är inte förstört

Allt det vackra är inte förstört av Danielle Younge-Ullman är en bok för unga vuxna. Boken är utgiven av Lavender Lit och har nyligen kommit ut som pocket, den finns att köpa på Adlibris och Bokus

Ingrids mamma har varit en känd operasångerska, men hennes karriär blev avslutad plötsligt eftersom att hon fick problem med stämbanden. De flyttar tillbaka till Kanade istället för att resa runt och Ingrid får för första gången ett stabilt liv. Men hon saknar musiken och vill sjunga själv, men hennes mamma vill inte att Ingrid ska få uppleva samma missnöje som hon. Utan att berätta för sin mamma har Ingrid sökt in till en musikskola och kommit in. Nu måste hon bevisa för sin mamma att hon ska få gå där och ska därför åka på ett tufft vildmarksläger. 

Förts och främst, jag älskar den här bokens omslag. Det är så himla fint! Jag fick den som recensionsexemplar av Lavender Lit i pocket och tänker att det är en perfekt bok att läsa nu under sommaren. Både handlingen och formatet är perfekt för sommarens äventyr! 

Boken är skriven ur olika perspektiv, ett som är nutid där Ingrid är på vildmarkslägret och ett där man får läsa om hennes barndom och vad som ledde fram till att hon var tvungen att åka lägret. Jag tyckte det var ett intressant och unikt sätt att berätta en historia på. Det kräver en del av läsaren, men gör också läsupplevelsen till något annat än om den skulle varit berättad helt kronologiskt. Jag hade lite svårt att komma in i boken och kunde känna att de olika perspektiven blev lite röriga ibland. Kanske beror de till viss del på att jag hade feber under tiden jag läste boken. Men i det stora hela tyckte jag det var ett roligt sätt att skriva på som var intressant att läsa. Jag tror att om jag skulle läsa boken igen skulle jag förstå det ännu bättre. 

Hur det är att leva med en förälder med psykisk ohälsa är en stor del av bokens handling. Det är skrivet om det tuffa ämnet på ett fint sätt och jag gillar verkligen språket i boken. Ett vackert språk där mycket finns mellan raderna. Dock lyckades inte boken fånga mig helt. Jag tyckte att den var lite för lång och som sagt kändes den lite rörig ibland. Men i det stora hela är det en bra bok även om det inte var en av de bästa jag läst. 

Jag ger Allt det vackra är inte förstört av Danielle Young-Ullman 3 av 5 ugglor. 

1 kommentar:

  1. Den här har jag lånat hem från bibblan men drar mig lite för att påbörja den just för det som du skriver, att den känns lite lång.

    SvaraRadera