tisdag 5 juni 2018

Sommarläsningstips

För mig betyder sommaren mer lästid och det tror jag den gör för många av er också. På sommaren gillar jag att läsa allt möjligt. Jag vet att vissa gillar att läsa skräck eller deckare på sommaren, men jag tror jag läser det jag brukar läsa även på sommaren. Men gärna mysiga, somriga böcker som inte kräver så mycket av en. I det här inlägget tänkte jag tipsa om böcker för olika åldrar som passar utmärkt att läsa på sommaren. 

Jag vill också passa på att tipsa omSsommarboken som många bibliotek har. På mitt bibliotek ska man lämna in ett boktips och får då en bok som tack. När jag var yngre skulle man läsa sex stycken böcker under sommaren och då brukade jag alltid gå till biblioteket i början av sommaren och låna hem en hel hög med böcker som jag läste under sommaren och skrev om i sommarboken-häftet. Många bibliotek har också sommarlån då man får låna hem böcker över hela sommaren. I samband med sommarboken har Eskilstuna stadsbibliotek sommarbokträffar en gång i veckan. Sommaren kickar igång med ett författarbesök med Erika Svernström 17/6 och i slutet av sommaren är det dags för sommarbokfest. Däremellan är det sommarbokträffar på olika teman under hela sommaren. Vid ett av tillfällena kommer jag att vara med och berätta om mitt bokbloggande och tipsa om böcker. Men nu ska jag boktipsa om böcker att läsa under sommaren, kanske till sommarboken! 




För 5-9 åringen: 
Böckerna om Jördis av Elin Lindell där den första boken heter Borttappat: katt, kompis, kalsong är otroligt roliga att läsa själv eller tillsammans. Där får vi träffa Jördis och följa med i hennes liv. Det är både humor, spänning och allvar i böckerna, perfekt att sluka under sommaren. Jag skrattade mycket när jag läste böckerna! 

Sagasagor: Studsmatta, simskola och en borttappad tigertass av Josefine Sundström och Emma Göthner passar också den både som högläsning och läsa själv-bok. Det är en vardaglig bok uppdelad i flera korta berättelser om Saga. Det handlar om att önska sig en hund trots att mamman är allergisk, hoppa studsmatta och råka göra illa sin kompis och glömma baddräkten när man ska till simskolan. Det är mysig läsning som är lätt att känna igen sig i. 
För 9-12 åringen:
Trettonde sommaren av Gabriella Sköldenberg handlar om Angelica som spenderar varje sommar hos sin morfar tillsammans med sin kusin. Det här är den trettonde sommaren då saker börjar förändras. En fin sommarlovsbok som verkligen gör att man får sommarkänslor. 

Om man vill läsa något mer övernaturligt rekommenderar jag Det övergivna barnhemmet och Det sjunde rummet av Erika Svernström. Båda böckerna handlar om Alvin och hans familj. De råkar ut för övernaturliga händelser och böckerna är riktigt spännande och klurigt uttänkta. 

  

För tonåringen:
Till alla killar jag har gillat och P.S. Jag gillar dig fortfarande av Jenny Han är mysiga böcker som handlar om Lara Jean. Hon gillar att baka och vara hemma med sina systrar. I den första boken skickar hennes lillasyster Kitty iväg kärleksbrev som hon skrivit till alla killar hon har gillat. Två väldigt härliga böcker om vänskap och kärlek som jag tycker passar perfekt att läsa under sommaren. 

För några somrar sedan läste jag Du, bara av Anna Ahlund på balkongen en fin sommarkväll. Det är en läsupplevelse jag alltid kommer bära med mig. Boken handlar om John som ska börja gymnasiet efter sommaren men inte riktigt vet hur det ska bli. En dag berättar hans syster om en kille hon börjat spana in. John blir kär i samma kille och sommaren blir inte som de tänkt sig. Det är en fin kärlekshistoria som är väldigt somrig och mysig att läsa. 

Förra sommaren när jag inte visste vad jag skulle läsa hittade jag Tillsammans-trilogin av Denise Rudberg och slukade den. Det är en lite äldre trilogi för ungdomar som verkligen passar att läsa under sommaren! Böckerna handlar om tre tonåringar med olika bakgrund som träffas på en matlagningskurs och är jättehärlig att läsa! 


Det var mina tips! Vill du ha fler tips på sommarläsning? Kolla in Sofies bokbloggs utmaning på instagram. Den här veckan är vi nämligen ett helt gäng som varje dag tipsar om en bok att läsa på sommaren. Under hashtaggen #7böcker7dagar finns alla tips och min instagram är @agnes_lindholm. Vilka böcker tipsar du om till sommaren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar