torsdag 19 juli 2018

#walkwithme

#walkwithme är en ungdomsbok som finns utgiven som e-bok och ljudbok. Boken är skriven av Katarina Wilk och utgiven av Saga Egmont. Du hittar den på Adlibris och Bokus.
Smilla bor i Stockholm och i hennes liv är det fokus på skolan, gymnasievalet, kompisarna och fester. Rätt som det är blir hon upptäckt av en modellagentur och allt förändras. Hon får möjligheten att jobba som modell utomlands, något som många drömmer om. Hennes liv fylls av lyxiga resor, fina kläder och en massa uppmärksamhet både på sociala medier och i det verkliga livet. Men är det verkligen det här hon vill göra?
Jag lyssnade på den här boken som ljudbok och tyckte att den var bra inläst av Lisa Jonsson, mer känd som Youtube-stjärnan Misslisbell. Att låta henne läsa in boken är ett bra val, både eftersom att hennes röst passar till den här boken eftersom att den handlar om en ung tjej och för att locka fler att lyssna på den. Som författaren Katarina Wilk säger är det viktigt att även uppmärksamma tjejers läsning. Man pratar mycket om att killar ska läsa, men det är faktiskt så att tjejers läsning också minskar. #walkwithme har även många andra komponenter som jag tror och hoppas ska locka tonårstjejer. Titeln är en hashtag och boken finns endast som e-bok och ljudbok vilket är lättillgängligt. Jag tycker verkligen att det är bra att jobba nytänkande när det gillar ungdomars läsning och det är bra att fokusera även på tjejers läsning.
Boken handlar mycket om modebranschen, vilket jag tror många tjejer i min ålder skulle tycka var intressant att läsa om. Jag är inte så intresserad av det och kunde inte riktigt känna igen mig i den världen men det var ändå spännande att läsa om något jag inte läst om tidigare. Katarina Wilk tar också upp ämnen som psykisk ohälsa, utseendehetsen på sociala medier, identitetssökande, vänskap och kärlek. Det är viktiga ämnen som jag uppskattar att läsa om. Vissa av Smillas tankar kunde jag känna igen mig i, men många inte. Dock tror jag att många tonårstjejer skulle ha behållning av att läsa om henne.
#walkwithme var en bok jag gillade tanken bakom. Att locka unga tjejer till läsning och skriva om viktiga ämnen som berör tonårstjejer är bra och viktigt. På mig gjorde själva boken inte så stort intryck. Jag tyckte berättelsen var intressant, men det är ingen bok jag verkligen fastnade för. Ändå rekommenderar jag den till andra unga tjejer eftersom att jag är övertygad om att många skulle gilla den! Jag ger #walkwithme av Katarina Wilk 3 av 5 ugglor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar