tisdag 20 november 2018

Astrid Lindgren: Ett liv

Astrid Lindgren: Ett liv är en biografi om Astrid Lindgren skriven av Cilla Dalén och Annelie Drewsen. Boken är utgiven av Vilja förlag och hittas på Adlibris och Bokus.

Det här är en lättläst biografi om Astrid Lindgren där vi får lära känna henne genom att läsa om hennes liv. Den går igenom hennes uppväxt i Vimmerby, arbetet på tidningen, hennes svåra tid när hon blev gravid och var tvungen att lämna ifrån sig sitt barn, hennes hemliga jobb under andra världskriget, en stor del av hennes mest kända böcker, hennes tid som redaktör och förläggare, hennes död och mycket annat. 

Efter att jag skrivit ett blogginlägg om att jag ska försöka läsa en stor del av Astrid Lindgrens böcker fick jag frågan om jag ville läsa den här biografin om Astrid och det ville jag såklart! Det är en lättläst bok som går snabbt att läsa och är lättillgänglig. Det gör att alla kan läsa den här boken och lära sig saker om Astrid Lindgrens liv. Jag tycker att boken är välskriven och har ett bra innehåll. Alla viktiga delar i Astrids liv finns med och man lär sig mycket av att läsa boken. Den är skriven med ett enkelt språk och har också små rutor som förklarar svåra ord. Perfekt om man vill läsa en enkel biografi om den här spännande författarens liv. 

Jag tyckte att det var spännande att lära mig mer om Astrid Lindgrens liv. Även om jag vet en del om hennes liv sedan innan hade jag behållning av den här boken. Det är spännande att läsa om Astrid, hon var en så häftig person som har haft en stor påverkan på den svenska barnlitteraturen. Efter att ha läst boken blev jag sugen på att veta mer om Astrid och hennes liv. Astrid Lindgren: Ett liv är en suverän bok om man vill läsa en bok om Astrid Lindgren men inte vet vilken bok man ska börja med. Den här boken täcker in stora delar av hennes liv och gör att man blir intresserad av att läsa mer. 

Astrid Lindgren: Ett liv av Cilla Dalén och Annelie Drewsen är en bok jag verkligen rekommenderar er att läsa om ni är nyfikna på Astrid Lindgren. Det är en välskriven, lättläst biografi som gör en intresserad att läsa mer om författaren. Jag ger boken 4 av 5 ugglor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar