torsdag 15 november 2018

Kattvinden

Kattvinden är en bilderbok för ungdomar skriven och illustrerad av Helena Öberg och Kristin Lidström. Boken är utgiven av Mirando bok och hittas på Adlibris och Bokus. 

I Kattvinden möter vi möter Manda som får följa sin farfar till ett gammalt hus som han har fått i uppdrag att sälja. Där börjar märkliga saker att hända och gränserna mellan nutid och dåtid, döda och levande luckras upp.


Det här är en bok som berättas både i text och bild. Olika delar av boken är utformade på olika sätt. Vissa med endast text och andra med bilder och bara några meningar på varje sida. Det ger boken en dynamik som passar för berättelsens olika lager. Illustrationerna är otroligt vackra med sina dova färger och många detaljer. De är gjorda helt i photoshop vilket jag tycker är väldigt häftigt. Genom olika lager av färger, skuggor och nyanser lyckas Helena Öberg förmedla många känslor i Kattvinden. Precis som illustrationerna har olika lager har också berättelsen det. Dåtid och nutid vävs ihop på ett fantastiskt sätt som gör boken unik. Det handlar både om Manda i nutid som längtar efter sin bästis på andra sidan jorden och undrar var hennes pappa har försvunnit och om farfar Martin i dåtid. Det är spännande hur de här två historierna knyts ihop och det är riktigt skickligt gjort med hur text och bild berättar tillsammans. Jag tycker också att det är intressant att läsa Mandas farfars berättelse om tuberkulos och hur det var att leva på den tiden han var liten.
En av fantastiska illustrationerna i boken av Kristin Lidström.

Kattvinden är en bok jag verkligen njöt av att läsa. Jag gillade både den spännande berättelsen och de vackra bilderna. Det beskrivs som en bok för ungdomar från 12 år men jag tycker inte att den har någon övre åldersgräns. Både ungdomar och vuxna skulle nog uppskatta den här boken och rekommenderar er verkligen att läsa den. Det är roligt att Mirando ger ut bilderböcker inte bara för små barn. Det borde verkligen komma ut fler bilderböcker för äldre. Jag tycker att bilder kan tillföra mycket till en berättelse. I den här boken berättas en stor del av berättelsen i illustrationerna och de framför många olika känslor.

Vill du ha en mysig, spännande, vacker och gripande bok tycker jag att du ska läsa Kattvinden. Det är den perfekta boken att krypa upp i soffan nu i vinter. Jag ger boken 4 av 5 ugglor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar