söndag 25 november 2018

Nu och för alltid, Lara Jean

http://lavenderlit.com/bocker/nu-och-for-alltid-lara-jean/Nu och för alltid, Lara Jean är den tredje och sista delen i Jenny Hans trilogi om Lara Jean. Boken är utgiven på svenska av Lavender Lit och hittas på Adlibris och Bokus

Lara Jean går sista året på high school och livet är underbart! Hon har Peter som är världens finaste pojkvän och ser fram emot sin skolresa till New York, balen och att hennes pappa ska gifta sig. Livet ligger framför henne och hon har en bra plan om en tid på collage tillsammans med Peter. Men så kommer en stor nyhet ivägen och alla hennes drömmar går i kras. 

Precis som de andra böckerna i trilogin om Lara Jean är den här boken sockersöt och otroligt mysig att läsa. Men den är inte för söt, den har sina lager av tyngre ämnen. Jobbiga saker som sorgen över huvudpersonens, hennes tunga besked och det svåra i att hennes pappa ska gifta sig med en ny kvinna. Det blir en perfekt blandning mellan det lätta och det svåra. Jag gillar verkligen att boken är så vardaglig och den är också vardaglig utan att bli tråkig. Lara Jean tillåts vara en tonåring som gillar att vara hemma med sin familj och ta det lugnt. Det är väldigt sällan det är så i böcker vilket är förståeligt eftersom att det känns som att det inte blir en så spännande handling då. Men böckerna om Lara Jean är både spännande och vardagliga, vilket jag tycker är skickligt gjort av författaren.

Alla tre böckerna i den här trilogin har jag läst med ett leende på läpparna. De är de perfekta böckerna att läsa om man vill bli på bra humör. De har en fin handling, fina karaktärer och som sagt är det en perfekt blandning mellan vardag, mysiga händelser och tyngre ämnen. Jag tror också att en faktor till att jag tycker så mycket om böckerna är jag att jag känner igen mig mycket i Lara Jean. Precis som hon gillar jag att vara hemma, ta det lugnt och vara kreativ. Att läsa trilogin om Lara Jean gör mig sugen på att pyssla och baka. Dessutom är vi i ungefär samma skede i livet. I Nu och för alltid, Lara Jean ska hon sluta high school och jag går andra året på gymnasiet just nu. Det handlar mycket om att växa upp, vad man ska göra i framtiden och fortsatta studier i både mitt och Lara Jeans liv. 

Jag rekommenderar verkligen er att läsa trilogin om Lara Jean. Nu och för alltid, Lara Jean är en söt, mysig, spännande och härlig bok som man blir på bra humör av. Perfekt läsning för att göra hösten lite mysigare. Av mig för boken 4 av 5 ugglor. 

2 kommentarer:

  1. När gavs boken ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gavs ut 2018-10-08 står det på förlaget Lavender Lits hemsida.

      Radera