söndag 11 november 2018

Tankar, tips och kvinnor i litteraturen

I fredags lyssnade jag på Storytelpodden när jag gick till skolan. Det är en podcast om läsning, böcker och ljudböcker där två medarbetare på Storytel pratar om sin läsning och intervjuar författare. Bra podcast-tips till alla bokälskare! Jag lyssnade på deras senaste avsnitt som handlar om skräck. Det var ett spännande avsnitt där de pratade mycket om vad som skrämmer dem i litteraturen, gav boktips på temat och intervjuade skräckförfattaren Eira Ekre. Men det som fastnade hos mig efter att ha lyssnat på podcasten var när de pratade om boken Rebecca av Daphne du Maurier. De berättade att den handlade om en föräldralös, fattig ung tjej som inte direkt var någon. Det speglades också i att hon inte hade något namn trots att hon var huvudpersonen i boken. De jämförde det med den enda kvinnan i Möss och människor av John Steinbeck. Hon har inget namn och är ingen i boken, hon är bara en funktion. Eftersom att jag nyligen läst den boken i skolan fick det mig att fundera över detta. Att det finns böcker som nästan inte har någon kvinnlig karaktär. Att kvinnorna i vissa böcker bara finns där för att de fyller en funktion. Att kvinnor som inte har någon betydelse inte har något namn. 

Möss och människor är en klassiker som handlar mycket om utanförskap i samhället. Det var just det vi jobbade med i skolan och därför vi läste den boken. Den enda kvinnan i boken är frun till en av karaktärerna i boken. Efter att ha lyssnat på Storytelpodden tänker jag att de har rätt i att hon bara finns där för att fylla en funktion. Hon finns där för att skildra det som gör Lennie till avvikande. Att hon inte heller har ett namn gör henne också till en karaktär som inte betyder något. Det är synd tycker jag. Att det finns litteratur som förstärker kvinnoförtrycket och böcker där kvinnorna inte har någon betydelse. 

Samtidigt tänker jag att dagens litteratur är mer medveten. Idag ges det ut böcker för både barn, ungdomar och vuxna där starka kvinnor syns och får ta plats. Där kvinnorna är de som är betydelsefulla. Jag tänker bland annat på Godnattsagor för rebelltjejer av Fransesca Cavallo och Elena Favilli som handlar om viktiga kvinnor i historien. Jag upptäckte den boken genom ett videoklipp på Facebook. Det visade en mamma och hennes dotter som gjorde ett experiment genom att ta ut böcker ur en bokhylla. De började med att ta bort alla böcker utan några manliga karaktärer i. Tre böcker var bortplockade. Sedan tog de bort alla böcker utan någon kvinnlig karaktär i. 76 borttagna böcker. Böcker där de kvinnliga karaktärerna inte har någon röst. 141 borttagna böcker. Till sist tog de bort böckerna som handlar om prinsessor. Kvinnor som har en röst och får prata i berättelserna men inte har några drömmar utan bara sitter och väntar på en prins. Endast några få böcker var kvar i bokhyllan. Jag tänkte på den här filmen när jag hörde de prata om karaktären i boken Rebecca i Storytelpodden. Det är en film som ni måste se! Den får mig att verkligen tänka på om de kvinnliga karaktärerna i böckerna jag läser verkligen får samma plats som de manliga karaktärerna. 

                      

För att avsluta det här inlägget vill jag också tipsa om de nyutgivna samlingsvolymen av de 14 kvinnliga nobelpristagarna i litteratur. Flera förlag har gått ihop och ger nu ut otroligt fina utgåvor av nobelpristagarna som är vackert formgivna av Kristin Lidström. Så fina böcker som uppmärksammar och ger de kvinnliga författarna plats. Som ger kvinnorna röst och betydelse. I nästa inlägg här på bloggen kommer jag också att tipsa om böcker som alla borde läsa i skolan. Böcker som tar upp ämnen som könsroller, förintelsen och feminism. Böcker där kvinnliga karaktärer får ta lika stor plats som de manliga och som dessutom är väldigt bra. 

Selma Stories tävlar just nu ut samlingsvolymen på instagram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar