tisdag 5 mars 2019

Tankar och tips - Bokrean

Jag köper sällan böcker, utan böckerna jag läser är oftast recensionsexemplar jag fått av förlag eller böcker jag lånat på biblioteket. Men ibland unnar jag mig en bok eller två. Förra veckan startade bokrean och innan jag på tisdagen skulle gå på ett författarsamtal med Sara Lövestam på biblioteket gick jag en sväng till Akademibokhandeln för att kolla in bokrean. Innan bokrean började hade jag kollat igenom de olika bokhandlarnas utbud på nätet och blivit lite besviken. Jag tycker ofta att bokrean har ett tunt utbud och inte så mycket som jag är intresserad av. Böckerna för barn och unga som finns på rean brukar inte heller vara så många. Om jag hittar något jag vill läsa brukar jag köpa en eller två böcker på rean varje år och såklart ville jag bekanta mig med årets titlar. På Akademibokhandeln hittade jag faktisk en bok som jag länge velat läsa, det var Mjölk och honung av Rupi Kaur. Det är en väldigt omtyckt poesibok som jag varit sugen på med helt enkelt inte kommit mig för att läsa. Jag blev så glad när jag såg den på bokrean och slog såklart till. Sedan har jag läst lite ur den varje dag sedan dess och jag tycker verkligen om den. Hittar man något roligt att fynda på bokrean är det verkligen roligt. Jag gillar också att försöka stödja min lokala fysiska bokhandel!


Det bästa med bokrean tycker jag är all fokus den sätter på böcker och läsning. Reklampelare skyltar och här och var har jag sett människor med påsar från bokrean. Att läsning och böcker syns tror jag är en viktig faktor till att främja läsning. Det gör att man påminns om böcker och jag tror också att böckernas synlighet kan inspirera till läsning. När de dessutom är billigare blir det fler som köper böcker. Såklart är det inte bra att bara köpa böcker för att de är billiga men att fynda bra böcker till ett lågt pris är alltid roligt. 

Om du är sugen på att köpa någon bok på rean tänkte jag ge mina bästa tips. Det första är såklart Mjölk och honung som jag fyndade på Akademibokhandeln. På Akademibokhandeln rekommenderar jag också att kika in Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren, Ditt liv och mitt av Fredrik Backman och Grejen med ordföljd av Sara Lövestam. På Adlibris och Bokus vill jag tipsa om att fynda PAX-böckerna, Till alla killar jag har gillat av Jenny Han, Kärlek, hat och andra filter av Samira Ahmed, Släppa taget av Katarina von Bredow, Du, bara av Anna Ahlund, Djupgraven av Camilla och Viveca Sten och Comdey Queen av Jenny Jägerfäldt. 

Shoppa lugnt tills vi ses nästa gång och berätta gärna i kommentarsfältet vad du fyndat på bokrean och vilka dina bästa bokreatips är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar