måndag 7 oktober 2019

Bokmässan 2019 - Söndagen

Söndagen på Bokmässan började med liveinspelning av podden Vad vi pratar om när vi pratar om böcker. Det var Jenny, Pernilla och Anna som pratade om skräplitteratur. Ett väldigt roligt samtal som jag tycker att ni ska lyssna på när det kommer ut som podd. Efter det gick vi runt lite på mässgolvet. Där träffade jag Sanna och Johanna som har Barnbokspodden. Det var superkul att träffa dem! 




På Crimetime-området lyssnade jag och mamma på när Ninni Schulman pratade med sin förläggare och redaktör John Häggblom om deras samarbete. Det var väldigt intressant att höra! 



Ett av Bokmässans bästa seminarium var Att hitta den rätta tweenietonen med Elin Ek, Linda Skugge och Cina Freidner med Josefine Sundström som moderator. Jag tycker att Josefine Sundström är så duktig på at leda samtal och det var roligt att lyssna på när de tre författarna pratade om just att skriva för åldern 9-12 år. Alla läste också högt ur sina böcker och det gjorde mig sugen på att läsa Linda Skugges Junos vlogg och Cina Freidners Så himla taskigt. Elin Ek läste ur Athena - Strålkastare tack! som jag redan läst och tyckt mycket om. 



Vi åt lunch och gick runt på mässgolvet. Där såg jag att Ida Warg skulle bli intervjuad på Bonnierförlagens monterscen. Så henne lyssnade jag på vilket var roligt eftersom jag gillar hennes youtubevideos och har läst hennes bok.



På eftermiddagen skulle jag hålla i ett samtal om bokbloggar på Litteraturscenen och innan det ville jag ta det lite lugnt och kolla igenom vad jag skulle säga. Så vi gick upp till andra våningen där det var lite lugnare. Där träffade jag Josefine Sundström och pratade lite med henne. Det var roligt att träffa henne eftersom jag tycker mycket om hennes böcker Sagasagor och tycker hon är så cool och duktig på det hon gör! 



Jag stötte också på några som var från UR som såg att jag hade en Agnes bokblogg-tygkasse och började fråga mig lite om min bokblogg. De tyckte det var kul att jag var så ung och engagerad i läsning så de filmade en liten intervju med mig där jag fick berätta om min blogg och svara på frågor om läsning. Det var väldigt roligt och överraskande att de helt spontant ville intervjua mig! Efter jag blivit intervjuad var jag tvungen att gå till Litteraturscenen där jag skulle hålla i samtalet om bokbloggar. Då följde de med och filmade när jag gick genom hela mässan. De sa att de samlade material från Bokmässan och att det de filmade med mig kanske kommer att användas på deras olika kanaler framöver då de jobbar en del med läsfrämjande. 



Klockan 15.45 var det dags för det jag sett fram emot länge, att hålla i ett samtal om att bokblogga och skriva om litteratur på sociala medier! Jag pratade med Lexie från bloggen Tusen sidor, Paula från Prickiga Paula och Eva från Boktokig. Det blev ett intressant samtal om bland annat vårt bokbloggande och bokbloggars betydelse i en värld där böcker allt mer sällan recenseras i andra medier. Superkul också att så många kom och lyssnade! Vi hoppas på att samtalet får en fördjupning nästa år på Bokmässan, 20 minuter gick så snabbt och vi hade kunnat prata ännu mer. Jag tycker att det är så roligt att moderera samtal och hoppas på att få göra det fler gånger i framtiden. 





Sedan var det slut på årets Bokmässa och det kändes både lite tråkigt men också skönt. Det var en fantastisk helg på många sätt, men väldigt intensiv. Det var så roligt att få träffa andra bokintresserade människor som jag annars bara följer på sociala medier! Jag längtar redan till nästa års Bokmässa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar