torsdag 3 oktober 2019

Bokmässan 2019 - Fredagen

Nu är jag hemkommen från Bokmässan i Göteborg och har hunnit landa lite och smälta alla intryck. Det är som att ha varit i en bubbla och sedan kommit tillbaka till verkligheten. Man vet inte riktigt om det som hände i Göteborg var en dröm eller verklighet. Jag hade en fantastisk helg på Bokmässan och vill verkligen tacka alla jag träffade där! Det var underbara möten och jag kommer att leva på den här helgen länge framöver. Det här är ett inlägg om fredagen på Bokmässan. Jag kommer göra ett inlägg för varje dag jag var där för att det inte ska bli ett för långt inlägg.

Jag åkte till Bokmässan på fredag morgon. Vi skulle ta tåget som gick vid sju till Katrineholm för att sedan byta tåg där och åka till Göteborg. Dock var tåget till Katrineholm väldigt försenat så pappa fick skjutsa mig och mamma för att vi skulle hinna med det andra tåget. Jag träffade min kompis Ella på stationen som också skulle till Bokmässan och hon åkte med oss till Katrineholm. Därifrån gick tåget som det skulle och vi kom fram till Göteborg och Bokmässan strax före lunch. 


Jag och mamma började med att gå runt lite på mässgolvet. Sedan åkte vi upp till Café skriva och lyssnade på Martin Schibbye när han pratade om sin nya bok Jakten på Dawit. Det var intressant att lyssna på eftersom min svensklärare pratat mycket om Dawit Isaak som är en journalist som sitter fängslad i Eritrea. Vi stannade kvar vid Café skriva och lyssnade på Kerstin Lundberg Hahn, Maud Mangold, Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall om att skriva tillsammans. Jag tyckte att de två sistnämndas bok Inte som du verkade väldigt intressant så jag köpte den och fick signerad. 


Vi lyssnade på Linda Bondestam i Förlagets fina monter och sedan slog vi oss ned vid Biblioteks- och berättarscenen. Där berättade Katarina Dorbell från Barnens bibliotek om deras novelltävling för unga i samarbete med Läslov och tidningen Julia. Den ska handla om miljö och framtidsdrömmar och är öppen för alla upp till 16 år. Efter hon berättat om tävlingen följde en intervju med den 18-åriga författaren Ebba Hyltmark som skrivit Alla suger och det är ingens fel och Jag kan nästan känna solen.


Vi satt kvar vid Biblioteks- och berättarscenen och lyssnade på när Erik Titusson intervjuade ALMA-pristagaren Bart Moeyaert. Efter samtalet köpte jag hans nya bok Alla är ledsna nuförtiden och fick den signerad. Superkul att möta Bart Moeyaert. 


Vid kl. 16 träffade jag Lexie från bloggen Tusen sidor. Vi gick på två seminarium tillsammans. Först lyssnade vi på seminariet Kvinnors självkänsla och perfektionism med Margaux Dietz, Nathalie "Nattid" Danielsson, en forskare och en psykolog. Det var intressant men lite spretigt och blev inte direkt något samtal. Efter det lyssnade vi på seminariet Metoo i ungdomslitteraturen med Flora Wiström, Åsa Hellberg och Johanna Lindbäck. Det var superintressant!



Det var en fin första dag på Bokmässan! Snart kommer inläggen om de andra dagarna på Bokmässan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar