lördag 5 oktober 2019

Bokmässan 2019 - Lördagen

Bokmässelördagen började med en frukost för bookfluencers på 28:de våningen i ett av Gothia tornen. Jag träffade flera andra bokbloggare och bookfluencers vilket var så roligt! Vissa hade jag träffat förut och andra var det första gången jag träffade. Vi bjöds på en god frukost och fick lyssna till när Pernilla från Ett eget rum intervjuade författarna Mats Strandberg, Jenny Jägerfeld, Jessica Frej, Alexander Karim och Malin Karim. De pratade om sitt skrivande och sina aktuella böcker. Det var superroligt att lyssna på!


Efter bokfrukosten åkte vi ner till mässan och tittade på invigningen av Crimetime. Efter det gick jag och mötte mina kompisar Ella och Selma från skrivarlägret vi var på i somras. Vi gick runt lite på mässgolvet och lyssnade på Athena Farrokhzad och Kristoffer Folkhammar som pratade om diktsamlingen Berör och förstör. Sedan lyssnade vi på Ingela Korsell som pratade om Väsenologi. 



Ett riktigt fint samtal var när Flora Wiström, Yrsa Keysendal, Ellen Strömberg och Julia Wickholm i ledning av Peppe Öhman som pratade om skrivande gemenskap på nätet. De pratade om att ha någon att dela sitt skrivande med och gruppen Skrivgäris på Facebook. 


På eftermiddagen lyssnade jag på ett seminarium om psykisk ohälsa i ungdomslitteraturen med Mian Lodalen och Maria Ahlsdotter som har skrivit boken I döden för dig, Helena Dahlgren som skrivit boken Flickan i den rosa skogen och Lisa Bjärbo som moderator. Lisa Bjärbo är alltid en proffsig moderator och jag har under Bokmässan märkt att valet av moderator är viktigt för hur ett samtal blir. Det här seminariet handlade om att skildra psykisk ohälsa med utgångspunkt i de här författarnas böcker och var intressant att lyssna på. De pratade bland annat om ifall det går att gå över en gräns som gör att det kan bli triggande men också hur det kan kännas att skriva om tunga ämnen.

Efter det lyssnade jag på ett samtal på Café skriva där Nina Wähä pratade om bokbranschen ur tre olika perspektiv. Hon är både författare, skrivlärare och student på förlagskunskap. Det handlade om hur hon kom in på de här vägarna men också lite om Nina Wähäs bok Testamente


På lördagen gick vi lite tidigare till hotellet eftersom vi var trötta efter två fullspäckade dagar på mässan. Vi drack lite te på hotellet, tog det lugnt på hotellrummet och jag förberedda mig inför söndagens scensamtal jag skulle hålla i. 

Även andra dagen på Bokmässan var riktigt rolig! Speciellt kul var det att träffa andra bokbloggare och bookfluencers på bokfrukosten och att träffa Ella och Selma från skrivarlägret. Snart kommer ett inlägg om bokmässesöndagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar