söndag 1 december 2019

Första advent: Två juliga böcker om coola tjejer

Glad första advent! De senaste åren har jag skrivit ett juligt blogginlägg varje advent och det kommer jag göra även i år. Tanken är att jag kommer att tipsa om julig läsning de fyra söndagarna framöver. Idag är det två juliga böcker som båda handlar om coola tjejer. 

Den första boken jag vill tipsa om är Frallan har en hemlighet med text av Sara Ohlsson och illustrationer av Lisen Adbåge. Det är den fjärde boken om Frallan och i den här boken är det snart jul. På julafton fyller Frallans mormor år och då har hon tänkt att överraska mormor med världens bästa födelsedagsklapp. Frallan har nämligen lärt sig att läsa och det ska mormor få på julafton. Men fram tills dess måste hon hålla det hemligt vilket inte alltid är så lätt. På julafton ska Frallan också få träffa bebisen Hanna som nästan är hennes kusin. Men Frallan är orolig att mormor bara ska vilja vara med Hanna istället för henne. Frallan har en hemlighet är en fin bok som passar både som högläsning och att läsa själv för barn 6-9 år. Jag har älskat alla böcker om Frallan och den här boken är inget undantag. Det är så fint att läsa om Frallan och hennes hemlighet och jag tycker mycket om alla karaktärer i böckerna. Frallan är underbar och likaså hennes mamma och mormor! Dessutom är böckerna utmärkt illustrerad av Lisen Adbåge. 

Jag vill också tipsa om en bok för 9-12 åringar, Athena - Strålkastare tack! av Elin Ek. Det är uppföljaren till Athena - Grattis världen! Jag är här nu! men den går även bra att läsa fristående. Den nya boken handlar om när Athena och hennes klass ska ha luciashow men musikläraren har brutit båda armarna då de får en trött vikarie. Athena har det viktigaste uppdraget, hon ska vara konferencier. Därför är det katastrof att musikläraren inte är där och styr upp luciashowen. Dessutom kanske Athenas bästa kompis Ronja måste byta skola för att hennes föräldrar tycker att hon är blyg. Tillsammans med Rädda-jorden-klubben ska Athena också försöka få skolan att införa köttmåndag så att de bara ska servera kött en gång i veckan på skolan. Även i Strålkastare tack! är det en cool tjej som är huvudkaraktär. Både Athena och Frallan är några av mina favoritkaraktärer att läsa om! Den här boken är otroligt underhållande att läsa. Jag skrattade högt flera gånger när jag läste den! Samtidigt är den också viktig att läsa eftersom den tar upp ämnen som klimatet och att alla har rätt att få vara som de är.

Två bra boktips på juliga böcker som med coola tjejer i huvudrollen! Perfekt som decemberläsning eller julklapp till barn i din närhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar