söndag 15 december 2019

Tredje advent: Snösystern och Magisk december

Glad tredje advent! Under december har jag läst två riktigt fina julböcker som jag tänkte tipsa om idag. Båda böckerna har 24 kapitel och det är tänkt att man ska läsa ett kapitel om dagen i december fram till julafton. Men jag tyckte att böckerna var för bra för att bara läsa ett kapitel om dagen och läste hela böckerna på en gång. 

Den första boken jag vill tipsa om är Snösystern som är skriven av Maja Lunde och illustrarad av Lisa Aisato. Det är en bok översatt från norska som passar för alla åldrar. Boken handlar om Julian som fyller år på julafton men det här året är han orolig för att det inte ska bli någon jul. Hans storasyster Juni har nyligen dött och hela familjen är ledsna över det. Julians mamma och pappa är inte som de brukar vara och verkar ha glömt bort att det snart är jul. En dag träffar Julian Hedvig, en speciell flicka som pratar på ett besynnerligt sätt ibland. Hon bor i Villa kvisten som är julpyntat i alla rum, men hennes föräldrar är aldrig hemma. Julian har roligt med Hedvig men det är något som är konstigt med henne. Vem är den mystiska mannen som går runt i Hedvigs trädgård? Ska du bara läsa en bok i jul är det Snösystern du ska läsa! Berättelsen är så fin och fängslande. Har man väl börjat läsa den går det inte att sluta. Den är både julig, sorglig och fint skriven. Lisa Aisato är en av mina favoritillustratörer och i den här boken är illustrationerna så vackra! Läs den!

Jag vill också tipsa om Magisk december som är skriven av Katarina Genar och illustrerad av Lotta Geffenblad. Boken riktar sig till 6-9 åringar och handlar om Julia vars föräldrar har startat en bokhandel och jobbar hela tiden. Julia känner sig ensam eftersom hennes föräldrar jobbar hela tiden och hennes bästa kompis har flyttat. En dag på fritids pysslar hon en guldig julstjärna och efter det blir allt annorlunda. Julia träffar tanten Helmi och får hjälpa henne att gå ut med hennes hund Teddy. Av Helmi får Julia en present, en vacker snöglob med en spegel i där Julia tycker att hon ser en pojke. Det blir starten på en magisk december. Magisk december är både spännande och vardaglig på samma gång. Det är en fin berättelse och boken är fint illustrerad! 

Två fantastiska julböcker som jag rekommenderar alla att läsa under julen! Båda har lite samma tema med barn som känner sig ensamma och längtar efter en jul då allt är som vanligt. Jag gillar verkligen att det är fina berättelser med övernaturliga inslag som ger det där extra spännande och intressanta till böckerna. Båda böckerna passar som högläsning eller för barn att läsa själv. Det är också böcker jag tycker att även vuxna ska läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar