torsdag 21 juni 2018

Vänd rätt upp

Vänd rätt upp är Emelie Novotny debutroman utgiven av Bonnier Carlsen. Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus

Det är sommaren efter studenten och Ylva spenderar sina dagar där hon trivs allra bäst, i stallet. Hennes kompisar är på väg ut i livet och världen, men hon själv vill vara kvar där hennes älskade hästar finns. Den här sommaren är annorlunda, det händer nya saker i stallet och Ylva har mycket att göra. Dessutom börjar hon tvivla på sina känslor för både Nicole som ridet i stallet och dressyrryttaren Fredrik. 

Vänd rätt upp är en riktig hästbok för ungdomar och jag tycker det är så roligt att Bonnier Carlsen ger ut en sådan. Det finns väldigt få hästböcker för ungdomar vilket jag tycker är konstigt, man kan ju gilla hästar fast man är över 12 år. Jag läste mycket hästböcker när jag var yngre men har slutat göra det dels eftersom att det inte finns så många hästböcker för ungdomar men också för att jag inte är så förtjust i hästar. Jag gillade Vänd rätt upp men tyckte stundvis att det var lite för mycket hästprat. Om man gillar hästar tycker jag absolut att man ska läsa den här boken. Men enligt min åsikt var det lite för mycket hästar i den här boken. 

Det jag gillade med boken var att det var en fin handling och kärlekshistoria. Det vägde upp det stora hästtemat och gjorde att jag uppskattade att läsa boken trots att det var lite för mycket hästar för min smak. På ett sätt kändes det också nostalgiskt att läsa en hästbok eftersom att jag gjorde det mycket när jag var yngre. Jag gillade också det fina omslaget och tyckte att boken var skriven med ett fint språk. 

Den här boken var helt klart en bra bok men eftersom att jag inte är så intresserad av hästar lyckades den inte fånga mig helt. Gillar man hästar rekommenderar jag verkligen att läsa den här boken. Men annars är det ingen bok man måste läsa. Jag gillade den, men det var inget extraordinärt att läsa den. Av min får Vänd rätt upp av Emelie Novotny 3 av 5 ugglor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar