måndag 25 september 2017

Agnes guide till bokmässan

Hörni! Det är bara några dagar kvar till bokmässan och jag längtar ihjäl mig! Det kommer bli jätteroligt! Bokmässan är i stort sätt det enda jag tänker på. För några dagar sedan när jag cyklade till skolan tänkte jag på alla saker som det är bra om man har koll på inför mässan och gjorde då upp en lista i mitt huvud. Den listan tänkte jag att jag kunde dela med mig av till er. Alltså min guide till bokmässan! Jag är ju inte riktigt expert på bokmässan eftersom att jag bara varit där en gång tidigare, men jag tycker ändå att jag har lite koll, haha!

1. Fixa klart allt med skola, jobb och annat innan så att du inte behöver tänka på det över mässhelgen. Dock kommer du förmodligen ha mycket annat att tänka på så det kommer inte finnas tid till det ändå. Men det kan ju vara skönt att inte ha något som skaver i bakhuvudet. 

2. Bestäm vilka kläder du ska ha på dig så att du har det klart innan. Tänk också på att ha tunna och svala kläder på dig, för på bokmässan är det väldigt mycket folk och kan stundvis bli väldigt varmt. Förra året hade jag en långärmad polotröjan på mig och det svettades jag väldigt mycket i. Dock har jag planerar att ha en annan långärmad polotröja på mig en av mässdagarna iår, men det får funka ändå. Ska man vara fin får man lida pin, haha! 

3. Packa så lite du kan! Förmodligen kommer du komma hel med en hel del böcker och då är det skönt att kunna packa ner dem i väskan och slippa släpa på en massa påsar! 
  
4. Ta bara med en bok alternativt en ebok eller tunn bok. Du kommer förmodligen inte hinna läsa så mycket under helgen och om du hinner läsa kommer du antagligen ha köpt en massa böcker som du kan välja mellan!

Stötte på Camilla och Viveca Sten på bokmsässan
förra året!
5. På torsdag släpper Blanden brinner första avsnittet efter sommaruppehållet. Det passar utmärkt att lyssna på den på vägen till Göteborg för att få en massa boktips och komma i rätt stämning inför mässan. Jag vill också tipsa om podcasten Skriv en bestseller - eller en annan bok där Ninna Schulman och Caroline Eriksson pratar om läsning och skrivande. De har faktiskt gjort ett avsnitt som handlar om bokmässor. 

6. Planera i förväg vad du ska göra på mässan så att du hinner med allt och har koll. Jag vill tipsa om att ladda ner bokmässansappen där man enkelt kan planera sin mässa. I nästa inlägg här på bloggen kommer jag att skriva om hur jag har planerat min mässa! 

7. Se till att ha tillräckligt med utrymme, surf och batteri på mobilen, så att du kan ta bilder och göra uppdateringar på sociala medier under mässhelgen. 

8. Ta med dig en vattenflaska, mellis och snacks så att du kan äta och dricka lite emellanåt. Det glöms lätt bort, men det är viktigt med energi för att orka hela dagen. 

9. Var spontan och framåt på mässan, om du ser någon författare du känner igen, gå fram till den. Annars du kanske  ångrar dig efteråt!

Det var mina bästa och viktigaste tips inför bokmässan! Om du har något mer tips till mig, lämna gärna en kommentar så ses vi på bokmässan!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att man ska ta med böcker man har hemma och få de signerade av författaren. Då behöver man inte köpa så många böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man ju göra! Men då blir det ju också lite extra packning!

      Radera
  2. Vilka bra tips! Håller helt klart med om att rätt kläder är viktiga, samt lätt packning och en tydlig planering. Annars blir det lätt förvirrat, haha! Ett annat bra tips är att bara köpa de böcker man måste köpa just då och vänta med resten till så sent som möjligt, så slipper man bära på så mycket. Särskilt sista dagen då man lämnar hotellet och måste bära på all packning...

    Och titta gärna in i de montrar man är intresserad av tidigt på morgonen, så vet man precis vad man ska köpa sedan, för det blir riktigt trångt senare och då är det svårt om man inte vet man är ute efter!

    Ses på mässan!

    SvaraRadera