torsdag 17 maj 2018

Böcker att se fram emot i sommar

Nu är det snart sommar och det har blivit dags att ta sig en titt på sommarens utgivning! Det kommer inte lika många böcker under sommaren eftersom att de som jobbar på förlagen är lediga, men jag har hittat några pärlor som jag tänkte berätta om idag! 

Rabén & Sjögren: 
Note to self: Rutiga byxor funkar inte av Marie Hammar och Abbe Wahlquist, utkommer i juni: 
Boken beskrivs som en korsning av Bridget Jones och Sune, vilket låter väldigt lovande. Det är första delen i en serie som jag tror kommer bli populär hos mellanåldern. Ska bli intressant att läsa!

Bröderna Lejonhjärta nyutgåva av Astrid Lindgren och Jesper Waldersten, utkommer i maj:
Jag älskar Astrid Lindgren och Bröderna Lejonhjärta, nu kommer den i nyutgåva med illustrationer av Jesper Waldersten. Jag funderar på att läsa om boken nu när den kommer och det ska bli roligt att se hur bilderna ser ut. 

Hetare av flera författare, utkommer i juli: 
En samling berättelser av elva författare bland andra Anna Ahlund, Anna Jakobsson Lund, Saga Becker, Sara Lövenstam. Den kommer i bra tid till pride och jag ser verkligen fram emot att läsa den!

Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo, utkommer i juni:
De böcker jag läst av Lisa Bjärbo har jag tyckt mycket om och det ska bli så kul att läsa hennes nya ungdomsbok. Perfekt sommarlovsläsning!

Bonnier Carlsen: 
Midssommarmorden av Magnus Nordin, utkommer i juni: 
Jag har läst någon bok av Magnus Nordin för några år sedan som jag tyckte var spännande! Den passar nog jättebra om man vill läsa en bra deckare i sommar. 

Vänd rätt upp av Emelie Novoty, utkommer i juni: 
Det här är en bok som jag egentligen inte vet någonting om, men ändå tycker verkar intressant. Om jag inte minns fel är författaren också en av årets Debutantbloggare. 

Vi ser, vi känner, vi kämpar av flera författare, utkommer i juni: 
En antologi av eleverna på Berättarministeriet men olika texter som jag är sugen på att läsa. 

Lilla piratförlaget/Gilla böcker:
Hemma hos Harald Henriksson av Uje Brandelius, utkommer i maj: 
Jag hörde författaren berätta om den här bilderboken på SIgtuna litteraturfestival och den verkade intressant. Boken handlar mycket om klasskillnader och jag tror att den kan vara bra. 

Gruvan av Sara Lövenstam, utkommer i augusti: 
Det här verkar vara en riktigt somrig bok för 9-12 år som jag verkligen ska försöka läsa i sommar. Hett tips!

Moxie av Jennifer Mathieu, utkommer i maj:
Jag köpte den här boken i Sigtuna och ser verkligen fram emot att läsa den. Den verkar väldigt inspirerande och feministisk och jag hoppas att den är bra!

Natur & Kultur:
Blixtra, spraka, blända! av Jenny Jägerfeldt, utkommer i maj: 
Jag tror att det här är en bok för vuxna, men jag tycker mycket om Jenny Jägerfeldt så det ska bli roligt att läsa den!

En bokhandlares dagbok av Shaun Bytell, utkommer i maj:
Böcker som handlar om böcker är alltid roligt att läsa och den verkar så himla mysig! 

Trettonde sommaren av Gabriella Sköldenberg, utkommer i maj: 
Den här boken verkar väldigt somrig och fin. Jag fick den som recensionsexemplar för ett tag sedan och ska ta tag i att läsa den snart. 

Jag ser fram emot sommarens läsning så mycket! Har jag missat någon bra bok får du gärna lämna en kommentar. Vilka böcker ser du fram emot att läsa i sommar?

1 kommentar:

  1. Ser också jättemycket framemot Bröderna Lejtonhjärta nyutgåvan! Beställde den direkt när jag fick höra om den :)

    SvaraRadera