söndag 20 maj 2018

Mina favoritböcker

Glad söndag på er allesammans! Jag har gjort en enkät i samband med bloggens fyraårsdag där jag ställer lite frågor om bloggens innehåll med syfte att göra min blogg bättre. Jag har fått en hel del bra svar som jag är tacksam över, men om du inte har gjort enkäten får du gärna göra den. Här hittas enkäten. En av frågorna jag ställde var om det är något speciellt ni vill läsa om. Då fick jag ett tips att jag skulle göra ett inlägg om mina favoritböcker och berätta hur jag hittade dem och varför jag tycker att de är så bra. Det tycker jag är en jättebra idé så ett sådant inlägg kommer nu! Jag har såklart många favoritböcker men jag har valt ut tre stycken riktigt bra böcker som jag tänkte tipsa om idag. 

Tio över ett av Ann-Helén Laestadius: 
När jag var ambassadör för Augustpriset 2016 blev den här boken nominerad och det var så jag hittade den. Jag var på nomineringseventet och den lästes upp som nominerad och jag tyckte att handlingen verkade spännande. När jag läste boken var jag helt frälst. Tio över ett handlar om Maja som bor i Kiruna, staden som ska flyttas och till viss del rivas. Hon vaknar tio över ett varje natt för att vara redo att rädda sin familj om något skulle hända när de spränger i gruvan under jord. Vi får läsa om hennes känslor om det som håller på att hända med Kiruna, men också gällande skolan, hockeykillen Albin och kompisen Julia. Jag tror att jag tyckte så mycket om den eftersom att jag kunde känna igen mig så mycket i Maja. Karaktärerna kändes så verkliga och jag kunde verkligen relatera till Majas känslor. Dessutom var det intressant att läsa om stadsflytten. När Tio över ett utropades som vinnare av Augustpriset i barn- och ungdomskategorin blev jag överlycklig! Det var en så härlig känsla att vara på galan och vara med när den fantastiska boken vann! I höst kommer uppföljaren och det ser jag verkligen fram emot. Jag älskar Ann-Helén Laestadius språk och tror att jag vill läsa om Tio över ett i sommar.



Saker ingen ser av Anna Ahlund: 
Jag älskade Anna Ahlunds debut Du, bara och i höstas kom hon med sin andra bok Saker ingen ser. Anna var redan en favoritförfattare så jag hade haft stenkoll på att hennes andra bok var på väg och blev jätteglad när jag fick den i brevlådan. Jag sträckläste boken under en helg vid vår sommarstuga i slutet av sommaren och var sedan på releasefest för boken. I Saker ingen ser får man följa flera olika karaktärer som alla går på Sibylla allmänestetiska läroverk under ett år. Att man får följa flera personer var också en sak som gjorde att jag gillade den så mycket. Det var roligt att lära känna olika personer och så är ju Anna Ahlund mästare på härliga karaktärer. Saker ingen ser har också ett underbart språk och är uppdelad i korta delar som gör att boken går snabbt att läsa. Perfekt lästips till sommaren! 

Goodnight stories for rebel girls av Elena Favilli och Fransesca Cavallo: 
Jag såg en video på Facebook om kvinnliga karaktärer i barnböcker där de i slutet presenterade den här boken och det var så jag hittade den. Sedan köpte jag den när jag var i Stockholm och läste ur den lite då och då under sommaren. Boken innehåller korta berättelser om framgångsrika kvinnor som gjort något stor för världen. Det är allt ifrån författare och konstnärer till forskare, politiker och kockar. Det jag gillar med boken är att det är lagom långa berättelser och att de är väldigt inspirerande. Det är coolt att läsa om kvinnor som verkligen lyckats och som inte fått ta plats i historieböckerna!



Tio över ett, Saker ingen ser och Goodnight stories for rebel girls är alltså tre av mina favoritböcker som jag verkligen rekommenderar er att läsa. Om ni vill kan jag skriva fler sådana här inlägg med andra av mina favoritböcker! Men först vill jag ha boktips, vilka är era favoritböcker? Lämna gärna en kommentar!

4 kommentarer:

  1. Håller med om första, det finns något unikt i berättelsen om ångesten. Den sista har jag inte läst, men den låter spännande!

    SvaraRadera
  2. Jag gillade inte alls Godnattsagor för rebelltjejer, tyvärr. Men kul att du gjorde det! Min favoritbok just nu är: Alla suger och det är ingens fel av Ebba Hyltmark

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt att du inte gillade den! Jag tyckte också mycket om Alla suger och det är ingens fel!

      Radera
  3. Boken för rebelltjejer har jag hemma men den får nog vänta tills i höst :)

    SvaraRadera