torsdag 24 maj 2018

Reader Problems Booktag

Läsning är bland det bästa som finns, men det finns vissa problem som kan uppstå för en bokläsare. I dagens inlägg tänkte jag göra Reader Problems Booktag som jag sett cirkulerat runt lite på framför allt booktube. Vi kör igång! 

Du har 20 000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vilken du ska läsa?
Jag läser de böckerna som jag är mest sugen på. Jag brukar försöka läsa de böckerna jag har olästa hemma först innan jag läser något annat. Men jag brukar välja den boken som jag är mest sugen på. Dock skulle det kännas väldigt stressande för mig att ha 20 000 olästa böcker hemma. Jag vill helst läsa de böcker jag har olästa direkt och inte ha de liggande för länge. 

Du är halvvägs genom en bok och du känner att den inte är för dig. Ger du upp eller fortsätter? 
Är det inte ett recensionsexemplar eller en bok jag verkligen måste läsa ger jag upp. Livet är för kort för att läsa dåliga böcker och man ska läsa för att det är kul, inte för att man måste tycker jag!

Du har inte klarat ditt Goodreads-mål för året och det är en dag kvar till nyår, läser du ikapp eller struntar du i det? 
Om jag bara ligger några böcker i från kanske jag kör en riktig läsdag och försöker läsa några korta böcker. Men det är inte hela världen om jag inte klarar målet. Som sagt ska läsningen vara rolig och inte ett måste. Att man läser många böcker är inte heller det som spelar roll. 

Omslagets design byts ut mitt under en serie, hur hanterar du det?
Jag tror inte att jag skulle störa mig på det så mycket om det var en riktigt bra serie till innehållet. Det är såklart lite tråkigt om böckerna ser olika ut i bokhyllan, men det är inte en sådan big deal. 

Du läser en hypad bok som du inte alls gillar. Vem pratar du med?
Kanske pratar jag med någon som har samma åsikter som mig eller så skriver jag om det på bloggen i hopp om at hitta någon annan som inte heller gillar boken. 

Du börjar gråta offentligt pga. en bok. Vad gör du? 
Jag är en person som gråter mycket, men sällan till böcker faktiskt. Om jag skulle börja gråta offentligt skulle jag nog försöka torka tårarna ganska snabb och om någon skulle undra varför jag gråter skulle jag berätta om boken jag som fick mig att gråta. 

Uppföljaren till en bok kommer ut i butik men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om den första boken?
Om det är en bok där det som hände i förra boken är viktigt för att förstå handlingen och om det är en jättebra bok läser jag om den!

Du vill inte låna ut dina böcker, hur säger du nej på ett trevligt sätt?
Det är inte så många som brukar låna böcker av mig, men de jag litar på att jag får tillbaka böckerna av lånar jag gärna ut till. Om jag inte skulle vilja låna ut en bok till någon kanske jag skulle säga att jag är väldigt rädd om just den boken eller kanske låtsas att jag glömt att ta med boken till den personen. 
Hur kommer du över en lässvacka?
Ibland kommer man in i perioder när man inte läser lika mycket och inte har samma läslust. Jag brukar dock inte kalla det för lässvacka eftersom att det känns så påtagligt och som att man får ännu mindre läslust när man sätter ord på det. Dessutom har jag sällan lässvackor. Men om jag får mindre läslust under en period brukar jag försöka läsa något jag verkligen är sugen på för att få tillbaka läsflowet. 

Hur länge står en bok i din bokhylla innan den blir läst?
Jag lägger alltid mina nya böcker i en hög och försöker att läsa de nya böckerna först. Jag ställer inte in böckerna i bokhyllan innan de har blivit lästa. Men det dröjer kanske max 2-3 månader innan jag läser boken. 

Hoppas ni gillade tagen!

1 kommentar:

  1. Haha, jag brukar också säga att "Livet är för kort för att läsa dåliga böcker", eller att det finns för många bra böcker att läsa för att fortsätta med de som inte känns bra. Jag har blivit bättre på att lägga ifrån mig böcker, och jag tror jag gör det tidigare också. Vissa böcker bli visserligen bra efter 100 sidor, men det är ju ganska sällsynt...

    Imponerande att dina böcker inte blir hyllvärmare så länge!

    Jag kopierar nog taggen till min blogg. :)

    SvaraRadera