söndag 27 maj 2018

Ta det som en man

Ta det som en man är skriven av Hampus Nessvold. Boken är utgiven av Bonnier Carlsen och finns att köpa på Adlibris och Bokus

"Vi killar får fortfarande lära oss att vi ska kunna ta en smäll, och inte får gråta eller snacka om känslor. Men jag tror att vi och alla omkring oss skulle må bättre av en förändring. En förändring som börjar med oss själva - med att vi män och killar vågar ifrågasätta mansrollen och visa vilka vi är under den hårda ytan."

Hampus Nessvold är programledare och artist, i den här boken skriver han om mansrollen och machokulturen i vårt samhället. I kapitel om sex, våld, vänskap, porr och andra ämnen tar han upp sina tankar och upplevelser. 

Jag lyssnade på Hampus Nessvold och Clara Henry när de pratade om bland annat mansrollen på Läslovsfestivalen i höstas. Det var ett väldigt intressant samtal som gjorde mig intresserad av att läsa hans bok. Det var dock inte förrän nu som jag faktiskt tog tag i det och lyssnade på den som ljudbok. Jag tyckte att boken gjorde sig väldigt bra som ljudbok och eftersom att det var Hampus Nessvold själv som läste upp den kändes det som att det var han som pratade till mig. Jag tyckte att det passade väldigt bra eftersom att det är hans egna tankar och upplevelser som han skriver om. Dessutom tycker jag att Hampus Nessvold är väldigt rolig och boken var också fylld med humor. Jag skrattade högt flera gånger när han berättade om saker han gjort som barn till exempel! Om ni vill läsa den här boken skulle jag verkligen rekommenderar er att lyssna på den som ljudbok, det var en fantastisk läsupplevelse. 

Det är väldigt bra att Hampus Nessvold tar upp de här ämnena i sin bok, för mansrollen och machokulturen är något som måste förändras. Dessutom utgår han från ämnen som jag tror många tonåringar tänker på. Det är intressant att höra hans tankar och berättelser och jag tror också att han kan påverka många människor med sitt budskap. Jag fick upp många tankar i huvudet när jag lyssnade på boken och tyckte verkligen att den var intressant. 

Jag tycker att alla som är killar eller känner en kille borde läsa eller lyssna på den här boken! Av mig får Ta det som en man 4 av 5 ugglor. 

1 kommentar:

  1. Håller med: mycket bra bok! Tänker att det är viktigt att en ung kille skriver om det här, då blir det förmodligen lättare för andra unga killar att läsa och börja reflektera över sitt beteende. Hoppas såklart även att äldre män kan hitta den här boken, och även tjejer/kvinnor, så att vi tillsammans kan komma bort från machokulturen.

    SvaraRadera