tisdag 8 maj 2018

Sigtuna litteraturfestival

I lördags var det dags för Sigtuna litteraturfestival! Jag och mamma gick upp tidigt och Hela vägen till Sigtuna lyssnade vi på det sista avsnittet av Bladen brinner.  Perfekt uppladdning! När vi kom fram till Sigtuna gick jag och hämtade festivalband och sedan åkte vi till den första programpunkten. På Stora Brännbo lyssnade vi på Ann-Helén Laestadius och Mikael Niemi som pratade om att ta makten över den egna historien. Salen var fylld av folk och de pratade om hur det är att ha samiskt påbrå och hur det har påverkat deras skrivande. Det var ett intressant samtal fyllt med både humor och sorg. Efter deras samtal köpte jag Ann-Heléns nya bok Bara dra. Jag har redan läst den men ville äga den och få den signerad. Det var jätteroligt att träffa Ann-Helén igen! Till höst kommer uppföljaren på Tio över ett och det ser jag verkligen fram emot, sedan är tanken att hon ska skriva en vuxenbok. 


 Vi stannade kvar på Stora Brännbo och lyssnade på Anna Laestadius Larsson som bland annat har skrivit en historisk trilogi om kvinnor på 1700-talet. Hon pratade om sina böcker och berättade också mycket om historia. Det var riktigt intressant och lärorikt. Jag blev faktiskt lite sugen på att läsa hennes trilogi som börjar med Barnbruden.


Det serverades sopplunch som vi åt i solen innan vi fortsatte in mot centrum i Sigtuna och strosade runt en stund. Det var riktigt fint och jag tycker verkligen ni ska besöka Sigtuna om ni har chansen. Det fanns en bokkiosk att låna böcker i, fina hus, solen sken och magnolian blommade. 



På Sigtuna bibliotek var det fyllt med ballonger och fanns en liten läshörna under ett träd. Inne på biblioteket lyssnade vi på Pija Lindenbaum när hon läste högt ur sin bok Pudlar och pommes. Hon läste väldigt bra och det var ett jättefint bibliotek. 


Innan nästa programpunkt besökte vi bokhandeln och jag köpte boken Moxie som jag hört mycket bra om och blev sugen på att läsa. Vi var också på Sigtuna museum och tittade på utställningen med Pija Lindenbaums bilder. 


I den lilla biosalongen i Grönad ladan pratade Erik Titusson från Lilla piratförlaget med bilderboksskaparna Pija Lindenbaum och Uje Brandelius. De berättade om sina böcker med fokus på Pija Lindenbaums Pudlar och pommes och Ujes debut Hemma hos Harald Henriksson. En av seminariets frågor var om det finns politiska bilderböcker och om deras böcker är det. Deras teman i böckerna är klass, flykt, mottagande och vänskap. De kom fram till att deras böcker kan ha ett politiskt budskap men att det inte är det som är huvudtanken. Spännande och roligt att lyssna på!


Därefter skyndade vi oss till dagens sista programpunkt som var i St Pers skola. Vi lyssnade på Sara Lövenstam som pratade om grejen med grammatik. Hon har skrivit flera romaner men också böcker om grammatik. Det var ett väldigt roligt seminarium och dessutom lärde man sig en del om grammatik. Jag blev sugen på att läsa hennes böcker om grammatik och tyckte att det var ett bra avslut på dagen! 


Jag rekommenderar er verkligen att åka på Sigtuna litteraturfestival nästa år! Det var ett bra evenemang med många intressant programpunkter i en jättefin stad! Om jag skulle önskat något så skulle det vara fler aktiviteter för ungdomar, nu var det antingen för vuxna eller för små barn. Dock tyckte jag att det var intressant att lyssna på både vuxenboksförfattarna och barnboksförfattarna men det skulle varit roligt med någon mer ungdomsboksförfattare. Det var i alla fall en väldigt rolig lördag i Sigtuna!

2 kommentarer:

  1. Vad kul det verkar! Har också hört mycket bra om Moxie, är sugen på att läsa den nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var superkul! Ser fram emot att läsa Moxie!

      Radera