torsdag 22 augusti 2019

Böcker att se fram emot i höst

Hösten är snart här och även om jag älskar sommaren så längtar jag till hösten eftersom det är den bästa bokperioden. I höst släpps massor av spännande böcker och i det här inlägget tänkte jag berätta om de böcker jag är mest taggad på!

Norstedts: 
Ett litet steg på vägen av Jenny Fagerlund, utkommer i september: I början av året läste jag alla Jenny Fagerlunds böcker och älskade dem! Nu kommer hon med en ny bok - höstig feelgood, det kan ju inte bli bättre! Rabén & Sjögren:
Sjörövarhöst, Mårten Sandén av Lina Bodén, utkommer i september: Efter böckerna Skorstensjul och Älvsommar kommer nu en ny bok om samma gäng! Ska bli roligt att läsa även Sjörövarhöst och illustrationerna i de här böckerna är så fina!
Den helt sanna julsagan om Kentauren som ville hem av Mats Strandberg och Sofia Falkenhem, utkommer i oktober: Årets julkalenderbok! Måste läsa!
Knäckarbanketten av Sara Bergmark Elfgren och Emil Maxén, utkommer i september: Egentligen vet jag inte så mycket om den här boken men jag gillar ju Sara Bergmark Elfgren så jag tänker att den kommer att vara bra!
Hjärta av sten av Ingelin Angerborn, utkommer i september: Det här är uppföljaren till Hjärta av damm och jag tror att den kommer vara lika spännande som Ingelin Angerborns andra böcker!
Mitt storslagna liv av Jenny Jägerfeld, utkommer i september: Jag älskade Jenny Jägerfälds Comedy Queen och hoppas att hennes nya bok kommer att vara lika bra som den!
Drömmarnas skepp av Johanna Wilson, utkommer i september: Det här verkar vara en historisk ungdomsbok! Så spännande! Bonnier Carlsen:
Sagasagor: Ballonglängtan, kurragömma och två tomtar i diket av Josefine Sundström, utkommer i september: Jag älskar böckerna om Saga och nu kommer det en ny! Det ska bli roligt att läsa den, Josefine Sundström är verkligen en mästare på att skriva barnböcker! Vox by Opal:
Sönderslagen av Emma Johansson, utkommer i september: Den här boken har ett superfint omslag och jag gillade Emma Johanssons tidigare bok Papperssjälar. Det ska bli spännande att se vad hon skrivit om den här gången.
Bete sig av Linda Jones, utkommer i september: Det här är en bok jag skrivit upp på min läslista bara för att den har ett så fint omslag! Jag brukar gilla Vox by Opals utgivning och jag hoppas att den här boken inte är ett undantag. Natur & Kultur:
Folk av Emma och Lisen Adbåge, utkommer i augusti: man kan ju inte annat än att älska Emma och Lisen Adbåge. Deras nya bok verkar vara lika fin som allt de tidigare har gjort. Jag längtar efter att få läsa den här!
Modersmål av Mona Monasar, utkommer i september: Tyckte den här diktsamligen verkade fin. Författaren är också ung vilket jag tycker är roligt!
Mellan oss av Sandra Beijer, utkommer i augusti: Jag har läst Sandra Beijers blogg länge och en av hennes tidigare böcker. Tycker att hon skriver väldigt bra och beskriver tonåren på ett fint sätt. Dessutom är omslaget till hennes nya bok så fint! Brombergs:
Hitta mig av André Aciman, utkommer i oktober: Det här är uppföljaren till Call me by your name som jag gillade lite mer som film än som bok. Den verkar utspela sig 25 år efter handlingen i den första boken och det ska bli spännande att läsa den. Någon som vet om den kommer som film också? B. Wahlströms:
Välj mig av Christina Lindström, utkommer i september: Christina Lindström är tillbaka med en ny ungdomsbok och den här verkar så himla fin! Jag ser verkligen fram emot att läsa den!
Vi som flydde av Malala Yousafzai, utkommer i augusti: Den här boken handlar om unga kvinnor som berättar sina flykthistorier. Det är en viktig bok som jag absolut ska läsa! Lavender Lit:
Allt du gav mig var minnen av Adam Silvera, utkommer i september: Jag har hört mycket bra om Adam Silvera och nu har Lavender Lit översatt en av hans böcker. Det verkar vara en fin och sorglig ungdomsbok.
Dan före dan av Felicia Welander, utkommer i oktober: Det här är en julig feelgood och varje år måste man ju läsa några riktigt mysiga julböcker! Den här bokens omslag får mig verkligen att längta efter julen!
Två hjärtans karameller av Sofia Fritzson, utkommer i oktober: Ännu en julig feelgoodroman som verkar så mysig! Mirando:
Dyksommar av Sara Stridsberg och Sara Lundberg, utkommer i augusti: Mirando ger alltid ut så fina böcker och den här är verkligen vacker! Det ska bli spännande att upptäcka vad Sara Stridsberg och Sara Lundberg skapat tillsammans.
Ordalaget:
Rummet på vinden av Emma Askling, utkommer i augusti: Nu kommer en nu spännande bok av Emma Askling. Efter Det övergivna huset som är en riktigt välskriven och spännande bok ska det bli roligt att läsa Emmas nya övernaturliga bok för mellanåldern.
Vänner för alltid? av Emma Askling, utkommer i augusti: Emma Askling ger inte ut bara en utan två böcker i augusti. Vänner för alltid? är uppföljaren till En bästis, tack! och Kompisar online. Båda de tidigare böckerna har jag tyckt mycket om och därför längtar jag efter att få läsa den här. Lilla piratförlaget:
Frallan har en hemlighet av Sara Ohlsson, Lisen Adbåge, utkommer i oktober: Den fjärde boken om Frallan är snart här! Jag älskar Frallan och i den här boken firar hon jul! Vill läsa nu!
Alla är ledsna nuförtiden av Bart Moeyaert, utkommer i september: En ny bok av årets ALMA-pristagare har översatts till svenska och jag ser fram emot att bekanta mig mer med Bart Moeyaerts författarskap! Det här är de böckerna jag ser mest fram emot ut höstens utgivning! Vilka böcker längtar du efter i höst?

1 kommentar:

  1. Det verkar komma såå mycket bra! Tänkte börja skriva vilka jag ser fram emot men det blir ju i princip varenda bok du skrivit upp. ;) Angie Thomas ger ut en ny, den ser jag fram emot!

    SvaraRadera