lördag 3 augusti 2019

Läst i juli

Nu är juli över och den sista sommarmånaden väntar. Jag har haft en fin och rolig månad med de sista sommarjobbsdagarna, sommar på landet, dagar i Mariefred, sol, bad, kompisar och läsning. Under juli har min läsning gått upp och ner. Under en period läste jag böcker jag inte riktigt gillade men mot slutet av månaden hittade jag flera guldkorn. Det har också blivit en bra blandning mellan barnböcker, ungdomsböcker och vuxenböcker, det gillar jag!

I våra röster finns krafter är en samling texter av elever från Berättarministeriet. Texterna handlar om viktiga ämnen som rasism och miljöförstöring. Jag tyckte att alla texter var väldigt intressanta och det är alltid roligt att läsa saker som unga skrivit!

Saltkråkan: Ett litet djur år Pelle av Astrid Lindgren och Maria Nilsson Thore är en ny bilderbok om Saltkråkan. Den innehåller en berättelse som man känner igen från boken Vi på Saltkråkan och har jättefina illustrationer! Så fin bilderbok!

Under odjurspälsen av Klara Krantz blev jag sugen på att läsa eftersom att jag verkligen gillade Klara Krantzs novell i Du springer. Dock var den här boken lite av en besvikelse. Den gick snabbt att ta sig igenom men jag kände liksom inget för berättelsen och karaktärerna. Den kändes och ganska mörk och dyster. Det var lite synd! 

Är det nu allt börjar? av Siri Spont är även det en ungdomsbok som inte riktigt övertygade mig. Boken handlar om en tjej som åker tillsammans med en internetvän på språkresa. Den hade kunnat vara riktigt bra men tyvärr tilltalade handlingen inte riktigt mig. Det handlade nästan bara om alkohol och festande. Också den här boken kändes lite för mörk för min smak. Men det fanns aspekter i boken jag tyckte om, till exempel handlade det än del om pengar. 

Skuggsommar av Mia Öström läste jag med hopp om en somrig ungdomsbok jag verkligen skulle gilla. Den var somrig men tyvärr också den lite för dyster på något sätt. Den gick snabbt att läsa och hade en intressant handling. Men ibland var den något utdragen och lite tråkig. 

Karta för förälskade och andra vilsna av Johanna Lindbäck bestämde jag mig för att läsa om efter tre ungdomsböcker jag inte riktigt hade gillat. Den här boken var en fullträff även den här gången! En riktigt somrig, fin, härlig och mysig bok som jag tyckte så himla mycket om! Jag är glad att jag valde att läsa om den för det kändes som att den gjorde att jag kom in på banan igen.

Dödvatten av Lena Ollmark fick jag skickad till mig av förlaget och blev nyfiken på. Det visade sig vara en riktigt välskriven, spännande och ryslig bok. En perfekt sommarbok som var så läskig att jag ibland inte vågade fortsätta läsa men samtidigt så spännande att jag inte kunde lägga den ifrån mig. Jag gillade också att den var unik från andra böcker i genren. En riktigt bra bok!

Rally och Lyra och Rally och Lyra och Limpa av Marie Norin och Emma Adbåge är två bilderböcker som jag läste eftersom att författaren Marie Norin är en av lärarna på ett skrivarläger jag ska på snart. Båda bilderböcker handlar om saker jag verkligen tror att man kan känna igen sig i som barn. Vänskap beskrivs fint för barn!

Den dag du börjar av Jaqueline Woodson och Rafael Lópes tyckte jag jättemycket om! Det är en bilderbok om att känna att man inte passar in. Väldigt vackert skriven och illustrerad!

Om henne talar vi inte av Eva Stilling läste jag eftersom att även Eva Stilling är en av lärarna på skrivarlägret jag ska på. Jag var egentligen inte så sugen på att läsa den till en början men när jag väl kom in i boken upptäckte jag att den var riktigt bra. Välskriven med en intressant handling och boken utspelar sig också till viss del i Eskilstuna där jag bor!

Viggo och mammalivet av Lisa Bjärbo och Johanna Magoria är den andra boken om Viggo och även den här tyckte jag mycket om. Den handlar om när Viggos mamma flyttar hem till Sverige och saker förändrats. Jag tyckte att boken kändes väldigt verklighetstrogen och är skriven ur ett barnperspektiv på ett trovärdigt sätt. Riktigt fin bok som alla barn borde läsa!

Alltid Astrid av Ulla Lundqvist är en bok om Astrid Lindgren och hennes verk. Jag läste den lite då och då under månaden och tyckte att den var väldigt intressant! 

Väsenologi av Ingela Korsell och Reine Rosenberg släpptes äntligen nu i juli! Jag älskar ju PAX-böckerna som Ingela skrivit tidigare tillsammans med Åsa Larsson och Henrik Jonsson och nu kommer hon med en faktabok om nordiska väsen. Jag har varit så spänd på att få läsa den och nu har jag gjort det. Det är en fantastisk bok som man lär sig mycket av och som innehåller många spännande, läskiga, roliga och snuskiga historier. Men mer om Väsenologi i en kommande recension.

Julian är en sjöjungfru av Jessica Love är en bilderbok som släpps i samband med Pride och som jag fick hemskickad av Rabén & Sjögren. Den har jättefina illustrationer och ett fint budskap men tyvärr tyckte jag att texten var lite för platt. Den var liksom intetsägande och det hände inte så mycket vilket var synd. 

Jag lyssnade också på två ljudböcker under månaden. Den första är Sommarplåga av Hanna Jedvik som är en riktigt somrig bok om kärlek och vänskap. Det är verkligen den perfekta boken att läsa eller lyssna på i sommar. Sedan lyssnade jag också på Vi på Saltkråkan av Astrid Lindgren också den riktigt somrig! Ljudboken är också väldigt bra inläst av Maria Johansson som spelar Tjorven i tv-serien och filmerna om Saltkråkan.

I augusti ska jag läsa några böcker jag lånat från skolbiblioteket över sommaren och sedan får vi se vad det blir! Jag hoppas på mycket bra läsning i alla fall! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar