tisdag 13 augusti 2019

Om henne talar vi inte

Förra veckan var jag på ett skrivarläger för unga på Nynäs slott. Det ordnades av Sörmland berättar och både deltagarna och författarna vi hade som lärare på lägret var bosatta i Sörmland. En av lärarna var författaren Eva Stilling som bor i Mariefred. Inför lägret lånade jag hennes bok Om henne talar vi inte på biblioteket. Den låg i min bibliotekshög några veckor innan jag beslutade mig för att börja läsa den. Jag hade inte så höga förväntningar på den utan tänkte att den inte skulle vara något för mig. Men där hade jag helt fel för det är en helt fantastisk bok!

Om henne talar vi inte handlar om Emm Sand som har varit och arbetat i Bolivia. När hon kommer hem är hon gravid och hennes man Fredrik är glad över att de ska ge deras tidigare barn Joel ett syskon. Det visar sig att barnets pappa är en man Emm träffat i Bolivia. Emm bestämmer sig för att lämna sin familj i Sverige och åka tillbaka till mannen hon träffat där. När hon sedan många år senare åker tillbaka till Sverige för att söka upp sin son Joel visar det sig att han blivit någon annan. 

Jag tycker verkligen om den här boken eftersom att den är välskriven och spännande. Det finns ett driv i handlingen som gjorde att den aldrig var tråkig att läsa. Eva Stilling är verkligen en skicklig författare och jag gillar hur hon hoppar fram i tiden i sina kapitel. Hon berättar bara det som är viktigt och ibland kan lång tid gå mellan kapitlen. Det gör att ingenting är utfyllnad, det händer saker hela tiden i berättelsen.

Något annat jag gillar med Om henne talar vi inte är att karaktärerna varken är goda eller onda karaktärer. Det gör att de känns verkliga. De är inte alltid sympatiska men jag som läsare känner mycket för dem. På skrivarlägret berättade Eva att hon hört många som störde sig på Emm och tyckte att det var fel av henne att lämna sin familj. Jag förstår hennes val även om det är ett svårt beslut och tyckte snarare att Siv som är Emms svärmor var störande. I boken lider Emms man Fredrik av psykisk ohälsa och kan ibland vara ett hot för sin familj. Men det här förstår inte Siv, hon tror bara att Emm är emot honom. Det var intressant att höra Eva Stilling prata om boken och hon berättade att hon varit med när folk har bokcirklat om boken. Då har många tyckt väldigt olika om karaktärerna och nästan blivit arg på henne som författare. Jag tror verkligen att Om henne talar vi inte skulle vara en bra bok att bokcirkla om. Den innehåller mycket att diskutera!

Eftersom att jag bor i Eskilstuna tyckte jag att det var roligt att läsa den här boken då den till stor del utspelar sig här. Det är till Eskilstuna Emm kommer när hon återvänder till Sverige eftersom att hennes son Joel bosatt sig här. Det är roligt att läsa om miljöer jag själv känner till och jag tycker verkligen att alla Eskilstunabor ska läsa Om henne talar vi inte.

På skrivarlägret fick vi Eva Stillings bok Om henne talar vi inte och hon signerade också den fint! Jag är så glad att den har fått ta plats i min bokhylla och jag tänker snart läsa om den igen. Vill verkligen rekommendera alla att läsa den, speciellt ni som bor i Eskilstuna! Tack Eva för en fin läsupplevelse! Jag hoppas att fler ska upptäcka Emms berättelse.

Titel: Om henne talar vi inte 
Författare: Eva Stilling
Förlag: Bokförlaget Axplock
Åldersgrupp: vuxna
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar