torsdag 29 augusti 2019

Kära, kärleken

Jag har läst en hel del poesi den senaste tiden. En av diktsamlingarna jag läst är Kära, kärleken av Nicole Falciani. Författaren är en populär influencer och nu har hon alltså släppt en bok med samlade dikter som alla handlar om kärlek. Det handlar om den underbara kärleken, den svåra och den obesvarade. 

Jag tyckte den här boken var väldigt fin! Både till texten och formgivningen. Det är inte en diktsamling då dikterna bara står efter varandra utan på varje sida finns illustrationer i rött, vitt och svart som passar bra ihop med dikterna. Texten kan vara stor eller liten, i olika färger eller skriven på snedden. Det gör att det händer mer i boken och jag tycker också det tillför en känsla till dikterna. 

Ibland kan jag tycka att det kan bli för mycket att läsa en hel diktsamling på en gång. Men när jag läste Kära, kärleken ville jag bara ha mer. Jag läste den från början till slut och det var svårt att lägga den ifrån mig. Dikterna är korta men innehållsrika och lätta att ta till sig. Att de handlar om samma ämne gör också att de hänger ihop på ett sätt som gör det till en berättelse att läsa dem efter varandra. Jag gillar verkligen att den här boken är lättillgänglig. Det är inte svårt att ta till sig texten och den passar verkligen för ungdomar. Att författaren Nicole Falciani är influencer tänker jag är ett bra sätt att få ungdomar att läsa poesi. De kanske vill läsa boken eftersom att de följer Nicole Falciani och därigenom upptäcker lyriken. Jag tror också att Kära, kärleken kan vara ett sätt att lära känna Nicole ytterligare. Jag följer inte henne sedan tidigare utan boken är mitt första möte med henne. Så man kan läsa boken både om man vet vem hon är sedan tidigare eller inte. Men om man har Nicole Falaciani som förebild sedan tidigare tror jag att det kan vara spännande att läsa den här boken. 

Kära, kärleken är en fin diktsamling om kärlek. Formgivningen gör den unik och den har fina texter som alla hänger ihop genom temat kärlek. Det är en bok att läsa och njuta av!

Titel: Kära, kärleken
Författare: Nicole Falciani
Förlag: Lava förlag
Åldersgrupp enligt mig: från ca 14 år
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar