måndag 20 april 2020

Ganska nära sanningen

Anna Ahlund är en av mina absoluta favoritförfattare. Hennes tidigare ungdomsromaner Du, bara och Saker ingen ser återkommer jag till titt som tätt och tänker ofta på. Anna Ahlund har en förmåga att beskriva mysiga miljöer och skapa trovärdiga fina karaktärer som blir ens vänner. Hennes böcker blir jag alltid glad av att läsa. Nu kommer Anna Ahlunds tredje roman Ganska nära sanningen. Det är enligt mig årets mest efterlängtade bok!

Boken handlar om Nico och det första hen gör när hen kommer till Uppsala är att färga håret rosa och köpa nya skor. Hen ska bo hos sin faster Valenka och gå den allmänestetiska linjen på Sibylla allmänestetiska läroverk. I den nya staden finns ingen som vet vem hen är och ett nytt liv ska börja. Ett liv där Nico är estet och skapar grejer. Ett liv där hen har coola kompisar. Ett liv där hen får vara Nico. 

När Ganska nära sanningen kom i brevlådan var den vackert inslagen i rosa silkespapper. Inuti låg den lika vackra boken med ett fantastiskt omslag där bokstäverna ser ut som rosa hår och sticker upp från boken när man känner på dem. Jag började läsa direkt och fick bärga mig för att inte läsa hela boken på en gång. Lite om dagen fick det bli så att den skulle räcka längre. Ändå var den slut efter tre dagar och det var med vemod jag stängde igen boken efter sista sidan. 

Jag uppslukades verkligen av handlingen i boken. Den beskriver Nicos nya vardag och det är så mysigt att läsa om. Anna Ahlund är fantastisk på att fånga upp detaljer som gör att jag som läsare känner dofter och smaker. Det känns verkligen som att jag är där i Valenkas kök, Beatas plottriga lägenhet eller Byllis kafeteria. Ganska nära sanningen upspelar sig likt Saker ingen ser på den fiktiva gymnasieskolan Sibylla allmänestetiska läroverk i Uppsala och det är en underbar plats att läsa om. En skola som skulle kunnat beskrivas som ett slott där det bara finns olika estetprogram. När jag läser Ganska nära sanningen associerar jag Byllis till Hogwarts vilket också görs i boken. Det är en stark sammanhållning på skolan genom lacrosselaget och en fin miljö. Det var också fint att få läsa om att gå i skolan nu när jag själv längtar tillbaka till mina skolkorridorer. 

På Byllis lär Nico känna Beata, Hedvig och Gabriel som är sådana kompisar hen drömt om att få ha. Något mer växer också fram mellan Nico och Beata. Anna Ahlund är en mästare på att skapa fina karaktärer. De känns trovärdiga och som riktiga människor. Genom boken får man som läsare verkligen lära känna dem genom de små detaljer och egenheter som beskrivs. Nico upptäcker nya saker om sig själv genom hela boken och det är spännande att följa hens karaktärsutveckling. Det finns också ett mångfald av olika typer av karaktärer. Anna Ahlunds böcker speglar en värld där alla får vara de dem är utan att det någonsin ifrågasätts. Det är fint att läsa om! 

Ganska nära sanningen är helt klart en av de bästa böckerna jag någonsin läst! Den är vackert skriven, har fina karaktärer och miljöer och en uppslukande handling. Det enda jag har att anmärka på är att den var för kort, jag hade velat läsa mer om Nico, Valenka, Beata, Gabriel, Hedvig och de andra karaktärerna. Jag kommer att läsa om den flera gånger och längtar redan till nästa bok av Anna Ahlund!

Titel: Ganska nära sanningen
Författare: Anna Ahlund
Förlag: Rabén & Sjögren
Åldersgrupp: från ca 15 år
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

4 kommentarer:

  1. Men ja! Exakt så. Så fint du beskrev den <3

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag riktigt nyfiken på Anna Ahlund som författare!! Fint beskrivet :)

    /Klara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att du blev nyfiken på Anna Ahlund och hennes böcker! Tycker verkligen att du ska läsa hennes böcker Du, bara, Saker ingen ser och Ganska nära sanningen. Kolla in hennes konto på instagram (@anna.ahlund) också, där berättar hon bland annat om sitt skrivande!

      Radera