söndag 20 december 2020

Fjärde advent: Julkalenderböcker jag har läst och ljudböcker med jultema

Glad fjärde advent! Idag är det inte bara fjärde advent utan också min födelsedag. Det tänkte jag fira med massor av boktips - både två adventskalenderböcker jag läser nu i december och några riktiga ljudbokspärlor. 

Vi måste rädda julen! av Ellen Karlsson och Cecilia Heikkelä är årets adventskalenderbok från Rabén & Sjögren. Den handlar om Sam som går i förskoleklass. I skolan har dem en kalender med 24 lappar där ett barn får dra en lapp varje dag. Men så råkar den sista lappen förstöras i tvättmaskinen och Sam måste se till att det blir jul nu när julaftonslappen är borta. Vi måste rädda julen! är en mysig julkalenderbok, inte min favorit och ingen jag kommer att läsa om men jag tror att den passar bra för målgruppen. 

Den finlandssvenska författaren Karin Erlandsson har skrivit adventkalenderboken Nattexpressen. Den är illustrerad av Peter Bergting. Det här är en mer spännande julberättelse som handlar om Danja som är hos sin mormor i december. Men mormodern är inte som hon brukar vara. Hon glömmer saker och pratar hela tiden om någon nyckel. En dag försvinner Danjas mormor spårlöst och efter det börjar fler märkliga saker hända. Ett mystiskt tåg kör på det övergivna tågspåret utanför mormorns hus och det visar sig vara nattexpressen. 

Om vi nu går över till ljudböcker med jultema vill jag tipsa om tre stycken jag har lyssnat på. De är alla feelgoodromaner för vuxna som utspelar sig under julen. Julen enligt Julia är skriven av Kristin Emilsson och inläst av Anja Lundkvist. Den fullkomligt slukade jag! Boken handlar om Julia Grahn som hatar julen trots sitt namn. Hon har bestämt sig för att inte fira jul det här året och ska istället gå ut och festa med sin bästa kompis. När hon får reda på att kompisen bestämt sig för att fira jul med sin pojkvän istället måste Julia komma på den ny plan för vad hon ska göra på julafton. Snart får hon reda på att hon kan få långa ett hus på Gotland över julen om hon tar hand om en katt och det tackar hon ja till direkt. Problemet är bara att även en man som heter Petter har fått samma erbjudande. Han är på Gotland för att fira jul med sin exfru och dotter. Han planerar också att få lugn och ro att arbeta på sin avhandling. Julen blir inte alls som Julia eller Petter tänkt sig när de måste bo tillsammans i ett litet stenhus i Visby. Julen enligt Julia är en otroligt rolig och underhållande bok. Det är en välkomponerad berättelse som jag verkligen gillade och jag kommer absolut läsa mer av Kristin Emilsson framöver!

Sölve Dahlgren har nyligen kommit ut med en kortroman som utspelar sig i bokbranschen. Den heter Familjen Juvelerkvist och finns som e-bok och ljudbok. Författaren Sölve Dahlgren är också chefredaktör för Boktugg och berättelsen fanns att läsa som julkalender förra året på Boktugg. Det är en otroligt rolig berättelse där den som är bekant med den svenska bokbranschen känner igen sig mycket. 
I boken får vi möta Familjen Juvelerkvist precis när gammelmormor och den berömda författaren Märta krossas av en flygel. Kvar blir Märtas make Hellmer som kämpar med att få sin bokhandel att gå runt. I familjen finns också deras dotter Margareta som är översättare, hennes man Carl Axel som bär på en stor hemlighet, deras dotter Sofia som är deckarförfattare och Hans som kommit hem till Sverige och ska försöka sälja in sin nya bok "Ålbibeln" hos förlagen. Vi får också möta Sofia barn Jonatan och Matilda som är förlagsassistent på förlaget Silverfisk. Jag rekommenderar Familjen Juvelerkvist till alla som vill läsa en rolig julberättelse om den svenska bokbranschen.

Förra året kom Två hjärtans karameller av Sofia Fritzon på Lavender Lit och i år har jag läst den fristående uppföljaren Löften, kyssar och varm choklad där vi får läsa om Hillevi som är syster till huvudkaraktären Ellinor i den första boken. Hillevi ska åka till Fröjdåsen för att gå på en inflyttningsfest. Men på vägen dit ringer hennes pojkvän och dumpar henne vilket gör att hon inte kommer att ha någon dejt till festen. I Fröjdåsen träffar Hillevi Simon som ställer upp som hennes dejt. De bestämmer sig för att låtsats vara tillsammans men deras överenskommelse utvecklas till något mer. Löften, kyssar och varm choklad är en mysig feelgoodberättelse som utspelar sig på vintern. Jag tyckte lika mycket om den här boken som den första och gillar verkligen att de är fristående men ändå löst kopplade till varandra. Nu hoppas jag på en tredje bok om den tredje systern!

Hoppas du har en fin fjärde advent och att du vill läsa någon av böckerna jag tipsat om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar