torsdag 31 december 2020

Läsningen 2020 och läsmål för 2021

Gott nytt år allihopa! Det är årets sita dag och dags för årets sista blogginlägg. Vad passar då bättre än att sammanfatta läsningen för 2020 och berätta om mitt läsmål för 2021. Jag hade som mål att under 2020 läsa minst 90 böcker och det klarade jag med råge!

2020 läste jag 147 böcker, vilket är exakt lika många som förra året. Men förra året räknade jag inte in ljudböckerna i de lästa böckerna vilket jag gjorde i år. Så om man räknar med ljudböckerna blev det en liten minskning. Men jag är väldigt nöjd med att ha hunnit med så många böcker! Av de 147 böckerna jag läste 2020 var: 
  • 29 stycken vuxenböcker
  • 37 stycken ungdomsböcker
  • 30 stycken kapitelböcker för 9-12 åringar
  • 24 stycken kapitelböcker för 6-9 åringar
  • 26 stycken bilderböcker
  • 29 stycken av dessa böcker var ljudböcker
En bra bredd på böcker för olika åldrar tycker jag! Tre av böckerna var på engelska och jag läste främst böcker skrivna av kvinnliga författare. 

Under 2021 kommer jag att börja plugga litteraturvetenskap och jag tänker att jag då kanske inte kommer att hinna läsa lika mycket annat. Därför väljer jag att sänka mitt läsmål lite till 80 böcker. Jag vill också läsa mer på engelska under 2021. Mina läsmål för 2021 är alltså att : 
  • Läsa minst 80 böcker
  • Lästa minst 5 böcker på engelska
Här kan du läsa ett inlägg om mina bästa läsupplevelser från 2020. Vilken var den bästa boken du läste 2020? Har du något läsmål för 2021? Lämna gärna en kommentar!


4 kommentarer:

  1. Den bästa boken bland dem jag läste under det gångna året var Änkorna av Pascal Engman. En riktigt bra spänningsroman. Om du gillar spänningsromaner tycker jag absolut att du ska läsa den.

    Gott nytt år Agnes!

    SvaraRadera
  2. Jag glömde säga att jag tycker att du har en väldigt fin header. Bilden är så rofylld.

    SvaraRadera