onsdag 16 december 2020

Jag händer jämt

Jag har läst Emma Rävås debutroman Jag händer jämt. En roman som passar alla från ungefär 15 år och handlar om destruktiv kärlek. 

Andrea är 16-år och har precis blivit tillsammans med den tre år äldre Hedvig som bekräftar henne på alla sätt. Andrea är förälskad och då spelar inget annat någon roll. Det gör inget om hon missar lektioner när hon få ha pizzadag i sängen med Hedvig. Det gör inget att hon glömmer att hör av sig till sin bästa vän. Men ju längre tiden går desto mer börjar Andrea inse att Hedvig inte är som hon trott och att hon inte mår bra i deras relation. Tre år senare har Andrea tagit sig ur det destruktiva förhållandet och försöker att hitta tillbaka till livet igen. 

Jag händer jämt är en gripande bok som är skickligt berättad ur två tidsperspektiv. Vi får möta Andrea både nu och då och berättelsen utvecklar sig succesivt. Till en början verkar allt bra med Hedvigs och Andreas förhållande men i nutidsperspektivet förstår man som läsare att Andrea inte mår bra. Det är ett smart berättarval att boken är skriven ur dessa två perspektiv. 

När jag hade kommit in i boken rycktes jag med i handlingen. Jag ville hela tiden fortsätta läsa trots att boken har ett tungt ämne. I berättelsen finns även ljusglimtar som gör att boken inte blir för jobbig att läsa. Det är samtidigt en fin bok som innehåller kärlek, vänskap, humor och skratt blandat med det mörka och tunga. 

Jag skulle verkligen rekommendera Jag händer jämt till alla som vill läsa en gripande och välskriven bok för ungdomar! Den passar både för unga och vuxna!

Författare: Emma Rävås 
Åldersgrupp: från 15 år
Förlag: Rabén & Sjögren
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar