tisdag 8 juni 2021

Böcker att se fram emot ur sommarens utgivning

Sommaren är redan här och med den kommer sommarens utgivning. Jag har gått igenom Svensk bokhandels sommarkatalog och skrivit upp alla böcker jag ser fram emot att läsa ur sommarens utgivning. Några har kommit ut redan i maj och vissa kommer under sommaren.

Natur och kultur: 
Tjuvdrottningen, Johan Rundberg, utkommer i maj:
Andra boken om Mika som jag hoppas är lika spännande som den första.

Allt som inte syns, Katarina von Bredow, utkommer i juli:
Katarina von Bredow är en av mina absoluta favoritförfattare och jag läser allt hon kommer ut med.

Mirando bok: 
Glömdagen, Sara Lundberg, utkommer i juni:
Sara Lundbergs illustrationer går inte att motstå. Det här är en ny bilderbok av henne!

Lilla piratförlaget/Gilla böcker: 
Det värsta har redan hänt, Marta Söderberg, kommer i augusti:
Nu kommer en ny bok av Marta Söderberg. Jag gillade hennes förra och ser fram emot den här!

B. Wahlströms: 
Sommaren jag sa ja till allt, Lindsey Roth Culli, utkommer i maj:
Det här måste ju vara den perfekta sommarläsningen!

Bonnier Carlsen: 
Sillen börjar skolan, Anna Ehring, Moa Graaf , utkommer i juli:
Andra boken om Sillen kommer snart och den är perfekt läsning för alla som ska börja skolan till hösten.

Det är någonting som drar i mig, Elin Persson, utkommer i maj:
Elin Perssons debut De afghanska sönerna var en fantastisk läsupplevelse och jag har bara hört gott om den här boken.

Rabén & Sjögren: 
Emil i Lönneberga, Nya hyss av Emil, Än lever Emil i Lönneberga, Astrid Lindgren, utkommer i maj:
Tre nya fina utgåvor av berättelserna om Emil!

Ett rum till Lisen, Elin Johansson, Ellen Svedjeland, Emma Adbåge, utkommer i maj:
En fin bok för barn som jag tror är perfekt läsning för sommaren!

Mysteriet på kyrkogården och Docksamlarens hus, Tobias Söderlund, Stef Gaines, utkommer i juni:
Efter trilogin om spökkameran är Tobias Söderlund tillbaka med en ny bokserie. Den här gången skriver han läskiga böcker för 6-9 åringar.

Hajpen, Emma Askling, utkommer i juni:
Emma Askling är en mästare på att skriva för mellanåldern och såklart kommer jag att läsa hennes nya bok!

Vera Svanssons dagbok för vloggstjärnor och lifehackberoende, Moa de Bruin, utkommer i maj:
Första boken om Vera var en av de mest roliga och underhållande böckerna jag läst. Jag hoppas jag får skratta även till den här boken!

Midnattsblot, Camilla Sten, utkommer i maj:
Nu kommer äntligen uppföljaren till Bergtagen! Den blir också junis bokcirkelbok för Unga läsare.

Lavender Lit:
Sommarmöten, Emily Henry, utkommer i juli:
Andra feelgoodboken av Emily Henry.

Polaris: 
Någon annans tidsfördriv, Ann Edelin, utkommer i juni:
En debutroman av en av årets debutantbloggare. Det verkar vara en riktigt härlig och spännande relationsroman.

Printz publishing: 
En sommar i York, Lucy Diamond, utkommer i maj:
Jag har läst några av Lucy Diamonds feelgoodböcker och tyckt att de varit väldigt bra och mysiga. Det här är nog en perfekt sommarbok.

Albert Bonniers förlag: 
Flicka, kvinna, annan, Bernadine Evaristo, utkommer i maj:
Verkar vara en riktigt fin roman.

Forum: 
Vera Malms vidunderliga äventyr, Tomas Tivemark, utkommer i maj:
Det här verkar vara en rolig och underhållande feelgoodbok.

Ellens val - Lockelsen och Ellens val - Friheten, Moa Eriksson Sandberg, utkommer i augusti:
Jag gillade de två första böckerna om Ellen och ser så mycket fram emot att få fortsätta följa henne!

Harper Collins Nordic: 
Den magiska bokhandeln: Tilly och de förlorade sagorna, Anna James:
Andra boken om Tilly kommer på svenska översatt av Helena Dahlgren.

Fiendevän, Sara H. Olsson:
Jag har läst Sara H. Olssons tidigare feelgoodböcker och det här verkar vara mer av en "vanlig" roman.

Lind & co: 
Bokbussen kommer vid midnatt, Sofie Axelzon:
En feelgoodbok om en bokbuss. Kan ju inte bli något annat än bra!

Historiska media: 
Galleriet vid vattnet, Hanna Blixt, utkommer i maj:
Den här har jag faktiskt redan läst och det var en härlig feelgoodbok!

Bokförlaget Gyllendufva, Lilly Emme, Sara H. Olsson, utkommer i maj:
Ännu en bok som utspelar sig på ett bokförlag och det ser jag fram emot att läsa.

Vilka böcker ser du fram emot ur sommarens utgivning?

1 kommentar: