lördag 5 juni 2021

Antologin Unga Sörmland

Litteraturutveckling Sörmland har tillsammans med det Sörmlandsbaserade förlaget Widegrens förlag gett ut antologin Unga Sörmland. Den innehåller nyskrivna noveller, dikter och låttexter skrivna av unga bosatta i Sörmland. Min novell Visa vid midsommartid finns med i boken. Det är en novell jag skrev i början av förra sommaren och nu är det snart midsommar igen om den passar bra att läsa. Novellen är inspirerad av visan med samma namn som vi sjöng med min kör. Jag tyckte att det var en så fin sång som växlar mellan dur och moll och började fundera på om det skulle gå att skriva en novell som på samma sätt växlar mellan dur och moll. När jag började skriva följde jag sångens gång och skrev en berättelse efter den. När vi sedan fick respons från vår redaktör på Widegrens förlag skrev jag om novellen och var då friare från sången. Så texten har förändrats en del men jag hoppas att min vision om att det ska kännas som att den går mellan dur och moll. 

Visa vid midsommartid är en mystisk berättelse om Ada som ska till sina sommarkompisar Stina och Lina och fira midsommar. Men från första början är det något som är märkligt med dem och man vet inte riktigt vad det är som har hänt för ena stunden är allt som vanligt för att sedan bli underligt igen. Unga Sörmland finns att köpa där böcker finns om ni blev nyfikna på att läsa min novell och de andras texter. Jag ska läsa boken i sommar och ser fram emot att få ta del av alla texter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar