tisdag 29 juni 2021

Det är någonting som drar i mig

Det var något som drog mig till den här boken. Något gjorde att den fick ligga överst i läshögen trots alla de böcker som länge legat och väntat på att få bli lästa. När jag började läsa kunde jag inte sluta och vips hade jag läst sista sidan. 

Elin Persson debuterade med De afghanska sönerna 2020. Jag läste boken innan den kom ut under en kurs i att skriva barnbokskritik och fastnade för hennes avskalade språk och sätt att beskriva svåra ämnen. Det är någonting som drar i mig är Perssons andra bok och den är lika bra som den första. Vi får möta Andréa som bor på landsbygden med en mamma som inte är så närvarande i hennes liv och har det dåligt ekonomiskt. Andréa har sedan de föddes samma dag i rummen intill varandra varit kompis med Anja. Anja som har en mamma som är chef och köper nya kläder till sin dotter inför skolavslutningen. Något drar Andréa bort från Anja. Hon vill uppleva mer än Pochahontas och sleepovers i lånad pyjamas. Hon vill vara någon som folk känner igen. Hon vill hänga med Anjas storebror och åka med i Alex epa. Det gör hon också. 

Jag har nog alltid varit mer av en Anja än en Andréa. Jag har alltid nöjt mig med tillvaron som den är och inte längtat bort på det sättet Andréa gör. Ändå var det en fantastisk läsupplevelse att läsa Det är någonting som drar i mig. Jag rycktes med av handlingen från första sidan och kunde knappt sluta läsa förrän boken var slut. Mycket ryms inom de dryga hundra sidorna. De innehåller längtan, vänskap, kärlek, sorg, vemod och förtvivlan. När jag läser känner jag det Andréa känner. 

Språket är avskalat, precist och träffsäkert vilket förstärker läsupplevelsen ytterligare. Jag tycker mycket om Elin Perssons sätt att skriva och hoppas att det här bara är början på ett långt författarskap. Hennes tilltal passar såväl den vana som den ovana läsaren och jag hoppas att unga som precis som Andréa har något som drar i dem ska hitta den här boken.

Det är någonting som drar i mig klassas som en ungdomsbok men den har ingen övre åldersgräns. Ska du bara läsa en bok i sommar och vill ha något kort med mycket innehåll tycker jag absolut att du ska läsa den här. 

Författare: Elin Persson
Åldersgrupp (enligt mig): från ca 14 år
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp: t.ex hos Adlibris, Bokus eller din lokala bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar